În sunet de pian și pași de dans, deschidem o fereastră către lumea mirifică a baletului și dansului. Prilejul este oferit de profesorii și elevii Liceului de Coregrafie Floria Capsali din București, în ziua de 21 noiembrie 2022, când va avea loc evenimentul de lansare și diseminare a rezultatelor concrete ale proiectului “Teachers for SwanZ”, o inițiativă coordonată de liceul menționat și cofinanțată prin Programul Erasmus+ al Uniunii Europene. Evenimentul este intitulat “Teachers for SwanZ la final. Să vă spunem povestea” și se va desfășura cu sprijinul ARCUB – Centrul Cultural al Munici-piului București, urmând să fie găzduit de această prestigioasă instituție.

Vor lua parte reprezentanți ai partenerilor Liceului Floria Capsali în proiectul  “Teachers for SwanZ” – Uniunea Elenă din România, Attitude Studios din Viena, Austria, Școala Națională de Arte Profesor Vesselin Stoyanov din Ruse, Bulgaria, precum și reprezentanți ai liceelor sau secțiilor de coregrafie din țară, ai UNATC, ai Operei și Operetei, ai Centrului Național al Dansului București, ai unor studiouri și organizații de dans private, ai unor instituții culturale și ansambluri, artiști, jurnaliști.

“Teachers for SwanZ” este un proiect axat pe formarea continuă și îmbogățirea competențelor profesorilor și instructorilor din școlile de dans, prin acumularea de experiență pe parcursul unor schimburi internaționale, experimentarea unor noi abordări didactice în activitatea pe care o desfășoară, prin crearea în colaborare a unor instrumente educaționale noi, inovatoare.  

Pentru cei patru parteneri din trei state – România, Austria și Bulgaria  – pe parcursul a doi ani de activități comune, proiectului “Teachers for SwanZ” i-a fost alocat prin Programul european Erasmus+ un buget total de 225.857 EUR. În ciuda dificultăților și restricțiilor generate de pandemia de Covid în toate țările participante, activitățile prevăzute în proiect au fost desfășurate integral, dar într-o altă succesiune față de cea prevăzută inițial. În total, de activitățile organizate în cadrul proiectului au beneficiat aproximativ 55 profesori, instructori și formatori din țările partenere și peste 100 elevi și adolescenți. 

Impactul proiectului a fost peste așteptări până în acest moment. În primul an, 2021, când toate activitățile s-au desfășurat online, comunicarea a fost extrem de activă în mediul virtual – pe rețelele sociale, pe bloguri și pagini website, în mass media electronice, la radio și televiziune. În 2022 au avut o răspândire masivă buletinele de informare ale proiectului, buletinele partenerilor, așa încât vizibilitatea a fost crescută.

O contribuție excepțională în diseminarea datelor despre proiect au avut-o cei patru ambasadori ai “Teachers for SwanZ”, celebrități din lumea baletului și dansului – Alkis Raftis, președintele Consiliului Internațional al Dansului din cadrul UNESCO, coregraful român Gigi Căciuleanu, balerinele Liudmila Konovalova de la Baletul de Stat din Viena și Vessela Vassileva de la Opera de Stat din Ruse.

Evenimentul de încheiere își propune nu numai să recapituleze povestea acestui proiect, pus în aplicare timp de doi ani, ci și să lanseze și să prezinte  publicului interesat cele trei rezultate concrete create pe parcurs: platforma de training în predarea dansului “Laboratorul virtual de învățare”; manualul de training “Teachers for SwanZ” pentru profesorii și instructorii de dans; “Minighidul de mișcare”, un ghid practic pentru profesorii care predau alte discipline în școlile de dans.   

Personalități importante din lumea dansului vor lua parte la eveniment: Alkis Raftis, președintele Consiliului Internațional al Dansului din cadrul UNESCO, directorul Teatrului de Dans Dora Stratou din Atena, Grecia, Vava Ștefănescu, managerul Centrului Național al Dansului București, Birutė Banevičiūtė, coregraf și cercetător din Vilnius, Lituania.

Diana Zăvălaș, managerul proiectului, spune că noile instrumente educaționale create de participanții la proiect reprezintă de fapt o invitație către alți profesori să preia idei, să se inspire pentru a-și crea propriile instrumente didactice, să își adapteze metodele de lucru la cerințele învățământului vocațional de astăzi, să își lărgească experiența prin colaborarea cu colegii din alte școli și din alte țări, să încerce metode noi în drumul lor spre performanță. Toate aceste rezultate vor fi disponibile pe platforma europeană a proiectelor finanțate prin Erasmus+. Dar povestea nu se termină aici. Este doar începutul unor noi inițiative și colaborări în pași de dans, la nivel național și regional.