Concert Călătorie croată – Muzica croată a secolelor XIX și al XX-lea
Primăria Capitalei prin ARCUB împreună cu Ambasada Croației organizează pe 5 decembrie, ora 19:00, Sala Mare, concertul Călătorie croată – Muzica croată a secolelor XIX și al XX-lea. Accesul în cadrul concertului este gratuit, în limita locurilor disponibile.
Programul oferă o privire de ansamblu asupra unora dintre cei mai importanți compozitori croați ai secolelor al XIX-lea și XX. Evenimentul cuprinde piese muzicale însoțite de povestea compozitorului și muzica interpretată. În acest fel, publicul are o perspectivă mai bună asupra performanței muzicale, a istoriei dezvoltării muzicii croate în secolele al XIX-lea și al XX-lea.
Sofija Cingula, mezzosoprano, și-a început studiile muzicale la Varaždin (Croația). Și-a finalizat studiile vocale la Universitatea de Muzică și Arte Spectacolului din Viena cu două diplome de master, în Lied și Oratoriu și în Operă. A studiat cu prof. Sebastian Vittucci, KS Robert Holl, KS Marjana Lipovšek și cu renumiții cântăreți croați Dunja Vejzović și Lidija Horvat Dunjko.
Cingula și-a făcut debutul în operă la vârsta de 18 ani în Germania și de atunci a jucat în numeroase roluri și programe de concerte în teatrele croate și europene (Wiener Musikverein, Volksoper Vienna, Stadttheater Meran, Music hall „Kolarac” din Belgrad, Sala Filarmonicii Slovene din Ljubljana, Teatrul Naţional Croat Ivan pl. Zajc din Rijeka, Teatrul Naţional Croat din Osijek, Festivalul Serilor Baroce Varaždin, Teatrul Naţional Croat din Varaždin, Teatrul Naţional Croat din Zagreb, Teatrul Bridewel din Londra etc.). Ea promovează lucrări ale compozitorilor croați, cu accent pe compozitori de sex feminin și interpretează muzică contemporană cu diverși artiști și ansambluri de cameră.
În ultimul timp, Sofija Cingula lucrează și ca asistent regizor cu regizorii Christian Romanowski (Kelemen: InferNO; Strawinsky: Oedipus Rex; Bellini: Norma), Marin Blažević (R. Strauß: Elektra; Puccini: Tosca; G. F. Händel: Giulio Cesare in Egitto; G. Verdi: La Traviata; C. Gounod: Romeo et Juliette; F. Busoni: Arlecchino), Renata Carola Gatica (W. A. Mozart: Die Zauberflöte) și Fabrizio Melano (G. Puccini: Gianni Schicchi) pentru producțiile de la Teatrul Național Croat în Ivan pl. Zajc din Rijeka și Teatrul Național Croat din Osijek. A fost antrenor de limbi străine pentru prima producție a operei lui Wagner Tristan und Isolde din Rijeka, în regia celebrului regizor american Anne Bogart.
Sofija Cingula este profesoară de canto și muzică de cameră la Academia de Muzică din Pula (Universitatea Juraj Dobrila din Pula) Croația. Este profesor invitat la Universitatea de Nord din Varaždin (Programul de BA Muzică și Media).
Tamara Jurkić Sviben, pianistă și om de știință croată, a absolvit clasa Jurica Murai și și-a luat diploma de Master în Artă la clasa lui Vladimir Krpan la Academia de Muzică din Zagreb (Croația). Ea a cântat ca pianistă solo și muzician de cameră la diferite festivaluri croate, cu un repertoriu care variază de la perioada clasică până la muzica de astăzi, precum și prin numeroase concerte în Albania, Portugalia, Grecia, Danemarca, Lituania, Austria, Țările de Jos, Germania, Marea Britanie, Ungaria, Ucraina, Polonia, Republica Cehă, Spania, Israel, Islanda și India.
În timpul primelor ei studii academice, profesorul Murai și, ulterior, profesorul Krpan i-au instigat interesul și dragostea pentru compozitorii croați, ceea ce a determinat-o pe Tamara să cerceteze și să promoveze compozitorii din țara sa natală.
Dragostea ei pentru moștenirea muzicală croată și pentru compozitorii croați în mare parte uitați i-a îndreptat interesele în continuare către cercetarea compozitorilor croați de origine evreiască și contribuția lor la cultura și moștenirea muzicală croată. Această cercetare a dus la obținerea unui doctorat în Croatologie (2016) la Facultatea de Studii Croate, Universitatea din Zagreb.
Interdisciplinaritatea în domeniul artei și științei a orientat-o către cercetarea interdisciplinară asupra modului în care muzica influențează predarea citirii și scrisului în limba croată, cu care se ocupă continuu din 2012 la Facultatea de Educație a Profesorilor din Zagreb în calitate de asistent de cercetare și din 2019. ca asistent universitar.
Ea a înregistrat trei CD-uri solo de compozitori croați și internaționali, sub eticheta Croatia Records, muzica compozitorilor croați Alfi Kabiljo și Ivana Lang pentru casa de discuri croată Cantus și a colaborat la două CD-uri ale compozitorului australian Alan Holley pentru casa de discuri australiană Hammerings Records.
Este membră activă a Asociației Croate a Muzicienilor și a Societății Croate de Muzicologie. Ea este vicepreședinte al Societății Croate de Muzică și șef al departamentului de muzică a Matica hrvatska.