21 de teatre şi 300 de actori, instrumentişti, dansatori şi artişti vizuali au participat, între 18 iulie şi 20 septembrie, la cea de-a opta ediţie a Festivalului „Bucureştii lui Caragiale”. Unul dintre cele mai ample evenimente ale sezonului estival din Capitală, „Bucureştii lui Caragiale” a extins, în 2020, repertoriul în afara operei lui Caragiale şi a pus la dispoziţie teatrelor din Bucureşti o platformă de prezentare a spectacolelor în spaţiu deschis, în contextul restricţiilor impuse de pandemia COVID-19.

Sub motto-ul #SusţinemCulturaRO, ediţia din acest an a fost organizată de Primăria Capitalei prin ARCUB şi a oferit publicului bucureştean un program intensiv de teatru în aer liber pe parcursul celor 10 weekenduri de spectacole cu acces liber din Parcul Cişmigiu. Peste 6.500 de persoane au urmărit cele 35 de reprezentaţii din programul ediţiei, de la premiere în exclusivitate, la spectacole premiate, la teatru independent şi teatru pentru copii.

Din selecţia teatrelor participante la „Bucureştii lui Caragiale” 2020 au făcut parte 14 teatre bucureştene de stat care au prezentat spectacole de matineu, rezervate copiilor, şi spectacole de seară. Centrul Cultural Lumina a deschis ediţia cu un spectacol premiat de UNITER, „Familia Tót” (18 iulie). Programul ediţiei a cuprins o mare varietate de titluri, de la spectacolele cu tematici de actualitate, inspirate de autori contemporani, produse de Teatrul Bulandra („Artă” – 25 iulie) sau de Teatrul Nottara („Praf de stele” – 15 august), la titluri prezentate în exclusivitate la „Bucureştii lui Caragiale”, precum premiera Teatrului Nottara, spectacolul „Oglinda neagră” (1 august, 29 august). O prezenţă specială în programul ediţiei a fost producţia „O noapte furtunoasă” a Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale”, un proiect pornit iniţial ca un exerciţiu pentru studenţii secţiei de Actorie. Din seria spectacolelor cu texte originale scrise de autori români, Teatrelli a adus la festival spectacolul scris, regizat şi produs de Rodica Popescu Bitănescu „Cacealmaua” (2 august). Ȋn acompaniamentul Orchestrei TES, Teatrul Evreiesc de Stat a prezentat, în weekendul 8-9 august, spectacolul de teatru cu orchestră „De la Caragiale la Şalom Alehem” şi spectacolul concert „Stand-Up Lechaim!”. Teatrul Mic a venit la „Bucureştii lui Caragiale” 2020 cu un spectacol de teatru-dans contemporan după basmul Fraţilor Grimm („Apa Vie” 22 august) şi o adaptare modernă după Carlo Goldoni („Angajat la doi patroni” 12 septembrie). Din programul festivalului a făcut parte şi o montare după comedia shakespeariană „A douăsprezecea noapte” (5 septembrie), în versiunea Teatrului Metropolis, inclusă în selecţia unor festivaluri prestigioase de teatru din România. Ultimul spectacol din programul festivalului, cea mai nouă producţie a Teatrului de Revistă „Constantin Tănase”, comedia „Cu mască sau fără mască, oamenii vor să zâmbească”, a avut loc chiar de Ziua Bucureştiului, pe 20 septembrie.

De asemenea, publicul din Parcul Cişmigiu a putut viziona spectacole din repertoriul a şapte teatre independente. Teatrul Elisabeta a prezentat pe scena festivalului două comedii realizate după texte ale dramaturgului francez Marc Camoletti, „Boeing Boeing” programat pe 26 iulie şi spectacolul din 30 august „Dezbracă-te, vreau să îţi vorbesc”. Din repertoriul Teatrului Arte dell’Anima, spectatorii festivalului au putut vedea, în data de 16 august, spectacolul „Totul despre femei” ce poartă semnătura dramaturgică a celui mai influent autor contemporan croat, Miro Gavran. Casa Caragiale a prezentat, pe scena din Parcul Cişmigiu, un spectacol nou, „Staţia 13” (29 august), ce explorează laturi mai puţin cunoscute ale operei lui I.L. Caragiale, de la texte de poezie scrise de marele dramaturg, la personaje din schiţe şi piese inedite. O altă producţie românească independentă, spectacolul „Te iubesc, dar nu pe tine” a prezentat o poveste ce iese din tipare în data de 5 septembrie. Teatrul Godot a oferit fanilor teatrului ocazia de a revedea, în cadrul festivalului, unul dintre cele mai jucate spectacole ale sale, comedia multipremiată „Bullets over Lipscani” (29 august), iar Teatrul Coquette a pregătit pentru seara zilei de 13 septembrie comedia cehoviană în trei personaje „Ursul”. Teatrul în Culise a fost inclus în programul festivalului cu o producţie realizată după text românesc contemporan, „Clinica Sinucigaşilor” (19 septembrie).

Pe lângă spectacolele de seară, calendarul festivalului a cuprins şi spectacole de matineu destinate copiilor. Ȋn cele aproape două luni şi jumătate de teatru în Parcul Cişmigiu, cei mici au fost invitaţi să evadeze în lumea poveştilor cu fabule şi basme celebre reinventate în spectacole de balet, spectacole de păpuşi şi pantomimă, concerte educative, spectacole de teatru interactiv şi de magie din repertoriul Teatrului Ion Creangă, Teatrului de Animaţie Ţăndărică,  al Teatrului Dramaturgilor Români, al Operei Comice pentru Copii, al Teatrului Coquette şi al Teatrului Excelsior.

Desfășurarea evenimentului, în perioada 18 iulie – 20 septembrie, a implicat respectarea tuturor măsurilor de siguranță pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2 aşa cum au fost aprobate prin ORDINUL nr. 2.941/1.120/2020, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 531 din 19 iunie 2020.

Despre Bucureştii lui Caragiale

Festivalul „Bucureștii lui Caragiale” a fost inițiat în anul 2012, cu ocazia celebrării a 100 de ani de la moartea celebrului dramaturg. Festivalul a fost inspirat de manifestarea „D-ale Bucureştilor, carnaval la 1900” din Capitală, care a recreat atmosfera Micului Paris începând cu anul 1993 şi, ulterior, după o pauză de câţiva ani, în 2008, la Curtea Veche a Palatului Voievodal. Creat pentru a aduce opera caragialiană cât mai aproape de publicul bucureștean, festivalul în forma actuală, „Bucureştii lui Caragiale”, s-a desfăşurat, pe rând, în Centrul Istoric al Capitalei, în Parcul Izvor şi, începând din anul 2017, este găzduit de cea mai veche grădină a Capitalei, Parcul Cişmigiu. În contextul actual, festivalul „Bucureştii lui Caragiale” are scopul de a asigura continuitatea operatorilor culturali şi de a încuraja consumul cultural la nivel local.