The Institute deschide vineri, 12 mai, cea de-a 11-a ediție a Romanian Design Week, un proiect prezentat de UniCredit Bank, cu sprijinul Primăriei Capitalei, prin ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București. Epicentrul festivalului va fi Piața Amzei, unde vor fi expuse peste 160 de proiecte de arhitectură și design, în timp ce alte 100 de evenimente vor avea loc în tot Bucureștiul în timpul festivalului.

RDW 2023 investighează și propune, sub tema „Connections”, designul ca instrument valoros pentru abordarea și soluționarea preocupărilor legate de cum ne putem conecta unii cu alții și cum putem crea spații comune de dialog, într-o lume în permanentă schimbare.

Festivalul se concentrează în acest an pe crearea de conexiuni între industriile creative locale, operatorii culturali și comunitățile creative, dar și pe conectarea publicului larg cu cele mai recente și inovatoare proiecte locale de arhitectură și design.

Piața Amzei – reintegrată în circuitul urban, pentru o experiență completă a designului local

În Piața Amzei va avea loc RDW Exhibition, un proiect realizat de Primăria Sectorului 1, împreună cu The Institute. 162 de lucrări din 6 specializări diferite, de la arhitectură la design interior, design grafic, design de produs, ilustrație și modă, vor fi prezentate publicului larg, care va avea acces liber în expoziție.

Proiectele prezentate în cadrul RDW Exhibition au fost selectate atât de curatori români de renume, cât și de specialiști de talie internațională, dintr-un total de peste 400 de lucrări înscrise în call-ul inițial de proiecte.

În cadrul expoziției, care anul acesta se desfășoară pe două etaje, vizitatorii vor putea să se inspire pentru propriile amenajări din categoria de design interior, dar și să vadă obiecte cu un design spectaculos, printre care pantofi printați 3D, obiecte realizate din materiale reciclate sau articole vestimentare realizate cu multă preocupare pentru sustenabilitate.

Piața Amzei este unul dintre spațiile-cheie din centrul Bucureștiului, cu o istorie importantă în memoria orașului, pe care cu toții ni-l dorim reintegrat în circuitul urban. Ediția de anul acesta își propune să fie un exercițiu de revitalizare a pieței și un studiu de caz care să demonstreze cât de mare este potențialul acestui spațiu pentru oraș și pentru locuitorii săi deopotrivă. Păstrând funcțiunea de piață agro-alimentară, ajutată de un conținut cultural unic, vrem să demonstrăm că piața poate deveni un loc de întâlnire pentru reprezentanții industriilor creative, dar mai ales pentru publicul larg, care va redescoperi cu această ocazie un spațiu public foarte valoros, în care-și poate petrece timpul liber”, a explicat Andrei Borțun, CEO The Institute.

În premieră anul acesta, în afară de proiectele prezentate în expoziția din Piața Amzei, au fost selectate și o serie de lucrări care vor fi prezentate ca bune practici – exclusiv online, pe site-ul Romanian Design Week, aici.

Experiența din Piața Amzei este completată și de alte formate importante ale #RDW2023:

  • Young Design powered by Diploma propune perspectiva noii generații de artiști, arhitecți și designeri români, într-o expoziție multidisciplinară. În cadrul acestui nou format din cadrul festivalului, publicul larg va explora preocupările tinerilor creativi, admirând peste 30 de expozanți, absolvenți recenți ai facultăților cu profil creativ din toată țara, care expun proiecte de arhitectură, design de produs, design grafic, modă, ilustrație și design grafic. Expoziția are ca parteneri: Globalworth, Primăria Municipiului București prin Expo Arte, Primăria Sectorului 1.
  • RDW Social este programul de socializare din cadrul festivalului și este prezentat de IQOS. Anul acesta, RDW Social propune o serie de petreceri și contexte de networking, care creează ocazii de întâlniri, discuții și socializare între creativi și publicul larg. RDW Social are ca parteneri Kozel și Jidvei.
  • RDW Market este galeria de design din Piața Amzei, unde designul românesc poate fi descoperit și achiziționat de către vizitatori. Într-un spațiu ce încurajează consumul de design local, RDW Market cuprinde o serie de magazine-capsulă cu obiecte speciale, pe care publicul larg le poate descoperi, admira și lua acasă. Partenerii RDW Market sunt: Urban Monkey, Fru-fru, Jidvei.
  • constă în expoziția Circular Catalysts, rezultatul colaborării între designeri, artiști și meșteșugari din România și Marea Britanie. Expoziția prezintă fotografii, texte și obiecte ce ilustrează puterea designului interdisciplinar și a dialogului. Circular Catalysts este realizat de British Council România, în parteneriat cu Institutul Cultural Român.

De asemenea,publicul adult va avea ocazia să descopere,tot în Piața Amzei, instalația „Echoes of Presence”. Aceasta își propune să ofere o experiență prin care prezența vizitatorilor influențează ambientul și percepția celorlalți, printr-o serie de senzori ce declanșează efecte spectaculoase în trei spații diferite. Instalația a fost aleasă de comunitate, în urma unui concurs RDW x IQOS, și este dezvoltată de Alina Rizescu, Bogdan Stefănescu, Alin Tatu și Denis Flueraru, cu sprijinul IQOS.

Cel mai amplu program de evenimente satelit de până acum: peste 100 de evenimente de explorat în timpul festivalului

În perioada 12–28 mai, peste 100 de evenimente se desfășoară în Capitală, ca parte din programul RDW Design GO! Acestea sunt organizate în jurul a 4 Design Districts din București: Cotroceni, Dorobanți-Floreasca, Ioanid-Icoanei și Cartierul Creativ.

Romanian Design Week propune astfel cel mai amplu program de evenimente satelit din toate edițiile de până acum, dezvoltat în jurul unor cartiere și zone istorice importante ale Bucureștiului. RDW Design GO! cuprinde un program divers de discuții, expoziții, workshop-uri și ateliere deschise, destinate atât publicului larg consumator de design, cât și profesioniștilor. Harta festivalului poate fi consultată aici.

Noaptea Studiourilor de Arhitectură, un format original Romanian Design Week, va avea loc joi, 25 mai. Timp de o seară, 16 studiouri de arhitectură din București își deschid birourile și spațiile de lucru pentru colegi, prieteni și publicul larg, într-o inițiativă de prezentare a celor mai recente proiecte, dar și de organizare a unor întâlniri sociale. Partenerii acestui format RDW sunt: Cemacon, Kozel, Urban Monkey, Fru-Fru, Jidvei, Igloo, Zeppelin.

Pentru al doilea an consecutiv, Romanian Design Week dă voce profesioniștilor din domeniile creative prin RDW Talks, un proiect dezvoltat în parteneriat cu Black Rhino Radio și prezentat de UniCredit Bank & The Institute. Cele mai creative minți din România și nu numai – nume ca Eliza Yokina, Corvin Cristian, Lucian Broscățean, Radu Manelici, Dragoș Motică, Nils Bader, Diego Calderon, Dario Franchini și alții –,  sunt parte dintr-o serie de podcast-uri susținute de Institutul Cultural Român și British Council.

Un demers inedit pentru această ediție este și UniCredit LAB, o inițiativă strategică a UniCredit Bank, în colaborare cu The Institute, care propune un program intens de educare prin prezentări și sesiuni de mentorat susținute de o serie de antreprenori locali cunoscuți din industriile creative și desfășurate pe parcursul a trei zile, pentru 10 business-uri preocupate de dezvoltarea sustenabilă a afacerii lor.

Este al 11-lea an ca partener principal al Romanian Design Week și pentru noi este o mare bucurie să vedem evoluția frumoasă pe care acest proiect a avut-o, devenind un adevărat reper al industriei. Avem, iată, un spațiu dedicat creativității din arhitectură,  design interior, design grafic, de produs, ilustrație și modă, la care publicul va avea acces – o manifestare cultural-creativă ce contribuie atât la creșterea sectorului în sine, cât și a consumului de astfel de manifestări printr-un demers de educare a publicului. Această direcție răspunde misiunii asumate a UniCredit, aceea de a susține comunitățile să crească – o comunitate care, în acest caz, e formată din industrii cu un potențial uriaș de a contribui la nivelul de educație și cultură a unei societăți”,spuneAnca Ungureanu, Director Identitate și Comunicare UniCredit Bank.

Acces gratuit la cea mai amplă ediție Romanian Design Week de până acum

Romanian Design Week poate fi vizitat de luni până vineri în intervalul 12:00–22:00, iar în weekend între orele 10:00–22:00. În data de 12 mai, la vernisajul RDW Exhibition din Piața Amzei, intrarea se face începând cu ora 18:00, iar expoziția poate fi vizitată până la ora 23:00.

RDW este parte din circuitul oficial Noaptea Muzeelor din data de 13 mai, când expoziția din Piața Amzei va putea fi vizitată în program prelungit, până la miezul nopții.

Accesul este gratuit și se face în baza unei rezervări prealabile aici sau direct la intrare.

Programul complet al festivalului poate fi accesat aici. Mai multe detalii se găsesc pe canalele de comunicare Romanian Design Week: website, Facebook, Instagram și pe pagina de Facebook a evenimentului.

***

Un proiect The Institute

Prezentat de UniCredit Bank

Cu sprijinul: Primăria Municipiului București, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București

Parteneri: IQOS, Cemacon, Kozel, Electrolux, Globalworth, Urban Monkey, Fru-Fru, Jidvei

Proiect cultural finanțat de Ministerul Culturii

Partener culturali: Primăria Sectorului 1, Institutul Cultural Român, British Council

Parteneri media strategici: Pro TV, Euromedia, Rock FM, Hotnews, YOOH

Parteneri media: Radio România Cultural, Igloo, Revista Zeppelin, Arhitext, Designist, Molecule F, Modernism, Lovedeco, B365.ro, aiciastat.ro, feeder.ro, munteanurecomandă.ro, Revista Atelierul, IQAds, Zile și Nopți, Glamour, The Woman, Inspirationist, Contemporary Lynx, World Architecture Community

Partener comunicare: Black Rhino Radio

Echipa de creație: Radu Manelici, Claudia Draghia, Sebastian Pren

Partener monitorizare: MediaTrust

Despre The Institute

The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de peste 25 de ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face, contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. Este fondator al Romanian Design Week, al festivalului DIPLOMA, al Galei Societății Civile, Internetics, Cartierul Creativ, combinat.ro și inițiator al ASAP România.