ArCuB – Centrul de Proiecte Culturale al Primăriei Municipiului Bucureşti

aduce

Festivalul Internaţional Shakespeare la Bucureşti

 

Orô De OteloA Dance Ceremony 

 

 

 

Între 30 aprilie şi 2 mai, publicul bucureştean are şansa de a vedea Hamlet, Romeo şi Julieta şi Orô De Otelo, în viziunea a trei mari regizori contemporani. Nikolay Kolyada – renumit pentru creaţiile sale provocatoare, Oskaras Koršunovas – unul dintre cei mai premiaţi regizori contemporani şi Eugenio Barba – regizorul pentru care teatrul este expresia simbolică a unei comunităţi, vin la Bucureşti.

Teatrul Odeon – Sala Majestic, Teatrul Bulandra – Sala Liviu Ciulei şi Sala ArCuB vor fi gazdele ediţiei din acest an a Festivalului Internaţional Shakespeare la Bucureşti.

 

Marţi, 1 mai, ora 22.00, la Sala ArCuB, Tage Larsen şi Julia Varley, ambii colaboratori ai Odin Teatret din Holstebro (Danemarca) condus de Eugenio Barba, vor prezenta o demonstraţie de lucru pe texte din Othello şi Romeo şi Julieta de W. Shakespeare, cu titlul Text, Acţiune, Relaţii.

Folosind un fragment din Othello de W. Shakespeare, Tage Larsen şi Julia Varley lucrează în faţa publicului pe un dialog între Othello şi Iago, prezentând un proces bazat pe crearea şi elaborarea unor acţiuni fizice şi vocale. Impulsul de a face această demonstraţie a venit din pasiunea lui Tage Larsen pentru Shakespeare şi nevoia de a găsi tehnici de lucru care unesc vocabularul fizic al Odin Teatret cu textul scris.

 

Miercuri, 2 mai, ora 15.30, Eugenio Barba, unul dintre cei mai influenţi teoreticieni şi creatori de teatru ai secolului XX, va susţine o conferinţă la Sala ArCuB, în cadrul căreia se va lansa volumul său Casa în flăcări – despre regie şi dramaturgie, traducerea Diana Cozma (Editura Nemira – Colecţia Yorick).

 

Eugenio Barba s-a născut în 1936 în Italia şi a crescut în oraşul Gallipoli. După terminarea studiilor, emigrează în Norvegia unde urmează cursurile Universităţii din Oslo, având diplomă în Istoria literaturii franceze şi norvegiene şi Istoria religiilor.

În 1961 studiază regia la State Theatre School din Varşovia (Polonia), dar pleacă după un an pentru a-l urma pe Jerzy Grotowski. Barba a colaborat cu Grotowski timp de trei ani. Reîntors în Norvegia înfiinţează prima companie privată de teatru din Europa, Odin Teatret. În ultimii 46 de ani Eugenio Barba a regizat 73 de producţii cu Odin Teatret şi cu interculturalul Theatrum Mundi Ensemble. În 1979 Eugenio Barba a fondat ISTA, International School of Theatre Anthropology, inaugurând un nou câmp de studiu: Teatrul Antropologic.

În România au fost publicate următoarele volume: O canoe de hârtie. Tratat de antropologie teatrală (Editura Unitext, 2003), Teatru: singurătate, meşteşug, revoltă (Editura Nemira, 2010), Pământ de cenuşă şi diamant (Editura Ideea Europeană, 2010).

 

Eugenio Barba despre volumul Casa în flăcări – despre regie şi dramaturgie

Am experimentat varii moduri de a mă folosi de iluzii, evitând ca iluziile să se folosească de mine. A face teatru înseamnă a trăi o vrajă, a crea arhipelaguri de insule magice, tragice sau groteşti, oglinzi ale lumii, aşa cum o cunoaştem, sau ale unor lumi diferite de real, ca un delir fantastic. Dar după fiecare vrajă, după fiecare labirint în care nimic nu părea să fie cert, am rupt bagheta magică. Seară de seară, după ultima scenă, m-am întors la Istorie. Am lăsat spectacolul să crească precum un copac sacru şi apoi eu însumi l-am doborât. Uneori, seminţe neştiute cădeau din rămuriş şi se afundau în profunzimile unui spectator unde germinau, lăsându-l mut şi nemişcat.

 

Miercuri, 2 mai, ora 19.00, la Sala ArCuB, Odin Teatret din Holstebro (Danemarca) va prezenta spectacolul Orô De Otelo (A Dance Ceremony), în regia lui Eugenio Barba.

 

Citind Othello de Shakespeare, interpretul, un bărbat de culoare îmbrăcat elegant, se lasă furat de poveste. El intră în pielea personajelor principale – Othello, Desdemona, Iago, ascultând atent libretul operei lui Verdi. Performerul trece de la un personaj la altul, construind dialoguri între aceştia, dar şi reacţionând în faţa personajelor interpretate. Muzica lui Verdi este comentată, completată sau contrapunctată de ritmurile tradiţionale ale percuţiilor Candomblé.

 

Interpretul Augusto Omolú s-a născut în Salvador, Brazilia şi a crescut în sfera religioasă a Candomblé, unde este ogan (asistent de ceremonie). A început să danseze în 1976 cu Viva Bahia, condus de Emília Biancardi. A studiat baletul la School of the Castro Alves Theatre şi s-a alăturat companiei Castro Alves Ballet în 1981, participând la toate producţiile companiei, de multe ori ca solist. Din 1982 a fost responsabil de cursul Tehnici afro-braziliene la Castro Alves Theatre. Între 1983-1985, a creat şi condus compania Chama, lucrând ca dansator şi coregraf. Augusto Omolú a colaborat cu ISTA (International School of Theatre Anthropology) din 1994. În 2003 a devenit membru al Odin Teatret, unde interpretează în Ode to Progress, Great Cities Under the Moon şi Andersen’s Dream.

 

ORÔ DE OTELO

(A Dance Ceremony)

Spectacol prezentat de Odin Teatret din Holstebro (Danemarca)

Regia: Eugenio Barba

 

Cu: Augusto Omolù

Muzica live: Cleber Conceição da Paixão, Ubirajara Monteiro, Xavier da Silva

Asistent de regie: Julia Varley

Durata: 1h

Spectacolul nu necesită traducere.

O producţie ISTA (International School of Theatre Anthropology)

 

Biletele pentru spectacolul Orô DE OTELO se găsesc, începând cu 23 aprilie, la Casa de Bilete ArCuB (Sala Batişte nr. 14). Preţul unui bilet este de 35.00 lei.