Un proiect creat de Asociaţia Culturală Replika şi co-finanţat de Primăria Capitalei prin ARCUB în cadrul Programului Bucureşti – Oraş deschis 2021

Proiectul „Laborator de Re-Generare Digitală pentru Artele Performative” încurajează schimbul de practici și expertiză și propune un dialog creativ între scena de arte performative și dezvoltatorii din zona noilor tehnologii pentru a găsi împreună formate de producție, comunicare și implicare a publicului în noile creații artistice. 

Într-o lume care consumă din ce în ce mai multă tehnologie, scena artelor spectacolului are nevoie de instrumente prin care să depășească granițele unui spațiu fizic și să rămână în contact cu publicul în orice situație – acestea și-au dovedit necesitatea mai mult ca oricând în timpul pandemiei Covid-19. Digitalizarea artei ar asigura relevanța și reziliența sectorului cultural, inovarea artistică și accesul facil la aceste produse culturale, la nivel național și internațional.

Obiectivul general al proiectului este, astfel, dezvoltarea artelor performative prin integrarea noilor tehnologii în procesul de creare și difuzare a produselor culturale și experimentarea unor formate inovative, cu elemente participative și de co-creație, prin crearea unui program de formare profesională transdisciplinară.

În cadrul celor două ateliere desfășurate în iulie 2021, discuțiile dintre artiștii și specialiștii IT participanți au cuprins problemele și dificultățile cu care se confruntă sectorul cultural din România, însă au gravitat preponderent în jurul lipsei de cunoaștere, atât din partea artiștilor, a tehnologiei disponibile și a opțiunilor de implementare, cât și din partea specialiștilor IT, a inițiativelor culturale care ar dori sau ar avea nevoie să includă în procesul de creație aceste tehnologii. Timp de trei luni de zile, 20 de lucrători din industriile creative au lucrat în grupuri, sub îndrumarea mentorilor, pentru a imagina și propune o serie de aplicații online, care să răspundă unor nevoi și/sau lipsuri acute identificate în sectorul cultural din România. De asemenea, proiectul facilitează dezvoltarea unei platforme online care să continue ideea de „match-making” chiar și după încheierea acestui proiect. Pe această platformă, artiștii ar putea publica portofoliile personale și proiectele la care lucrează cu nevoile tehnologice identificate, iar specialiștii IT ar putea face cunoscute expertiza și disponibilitatea de a lucra la proiecte culturale inedite. Platforma reprezintă un pas următor important în dezvoltarea relației dintre artiști și specialiști IT, relație care se dovedește vitală pentru reziliența produselor culturale în fața oricăror vicisitudini.

În încheierea laboratorului, echipa proiectului se axează pe componenta de networking, cu scop de a inspira participanții și publicul larg. Trei artiști din Statele Unite ale Americii sunt invitați să prezinte online exemple concrete de bune practici din sfera colaborărilor, să instruiască și să interacționeze cu participanții laboratorului în cadrul celor trei zile de conferințe organizate la sfârșitul lunii octombrie.

Program Laborator de Re-Generare Digitală pentru Artele Performative

Atelier #1

9-11 iulie

Prima grupă de atelier de învățare și creație, întâlniri cu specialiști, prezentări de proiecte, experimentarea tehnologiilor disponibile @CINETIc. Au rezultat 2 propuneri de aplicații.

Atelier #2

16-18 iulie

A doua grupă de atelier de învățare și creație, întâlniri cu specialiști, prezentări de proiecte, experimentarea tehnologiilor disponibile @CINETIc. Au rezultat 2 propuneri de aplicații.

Prezentare internă rezultate grupe

31 iulie

Grupele formate au prezentat aplicațiile imaginate în cadrul atelierelor. 2 idei de aplicații similare din grupe diferite au fost unite. Astfel, în urma celor 2 ateliere au rezultat 3 propuneri de aplicații.

Conferințe online și prezentare publică a proiectului

29-31 octombrie

Doi artiști din SUA (Pablo Molina / Lars Jan) prezintă publicului cum reușesc să îmbine tehnologia cu arta în proiectele lor. Prezentările sunt transmise pe canalele de comunicare ale Centrului Replika și sunt accesibile publicului larg.

Program conferințe

Vineri, 29 octombrie, 18:30 – prezentare proiect, ateliere, propuneri aplicații rezultate în urma atelierelor, prezentare platformă noua de co-creație artiști-specialiști IT

Vineri, 29 octombrie, 20:00 – prezentare invitat #1 – Pablo N Molina, SUA

Sâmbătă, 30 octombrie, 20:00 – scurt rezumat proiect + prezentare invitat #2 – Lars Jan, SUA

Duminică, 31 octombrie, 20:00 – atelier cu circuit inchis LED pixel mapping folosind TouchDesign, condus de Pablo N Molina, SUA

Beneficiari direcți

  • 20 de studenți, absolvenți și tineri profesioniști din domeniul artelor spectacolului și film 
  • 10 specialiști în dezvoltarea de software și noi tehnologii 
  • echipa proiectului

Despre Asociaţia Culturală Replika

Centrul Replika este un spațiu independent, interdisciplinar, dedicat îmbinării artelor într-un concept unitar, destinat colaborării dintre artiști profesioniști și comunități sau grupuri insuficient reprezentate, încurajând un teatru pentru un public tânăr și implicat. Teatrul educațional, arta participativă, artistul activist lucrând cu și pentru comunitate sunt concepte de bază. Totodată, accesul gratuit este o valoare fundamentală pentru filosofia Centrului Replika, activitățile centrului fiind finanțate exclusiv din granturile câștigate în urma apelurilor de finanțare naționale și europene. Replika își propune să devină o platformă de creație pedagogică și artă participativă, prin care categorii de public marginalizate să se poată autoreprezenta și să-și poată crea arta care le definește nevoile și așteptările.

De la înființare, au avut loc 27 de premiere, 20 de ateliere cu adolescenți și copii (scriere dramatică, comunicare vizuală, jocuri și exerciții teatrale), iar la cele peste 800 de evenimente au participat peste 35000 de spectatori. Foarte multe dintre spectacolele Replika au fost prezentate în turnee naționale, în cadrul festivalurilor consacrate din toate regiunile țării și în zeci de școli și licee din capitală.

O bună parte a proiectelor culturale, educaționale și de intervenție implementate până în prezent, au fost și sunt sprijinite financiar de diferite Instituții și Organizații din țară și străinătate, cum ar fi: Animal Care Austria – Carol Byers; Administrația Fondului Cultural Național; Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile; Fondul de Inovare Civică; ARCUB; UNITER; EEA Grants; Institutul Goethe, București etc. În 2016, în cadrul Galei Premiilor AFCN, Centrul Replika a obținut Premiul pentru incluziune socială și dialog intercultural, iar în 2018, în cadrul Galei Premiilor UNITER, i-a fost acordat Premiul Consiliului Britanic.

Detalii aici.

Foto: Centrul de Teatru Educațional Replika