Incepand cu editia a doua, Festivalul International de Film Experimental Bucuresti BIEFF 2011 inaugureaza trei parteneriate unice in Romania, cu trei dintre cele mai importante festivaluri internationale din sfera cinema-ului de avangardă şi a artelor vizuale: Quinzaine des Realisateurs- secţiune a Festivalului de Film de la Cannes a cărei centru de interes îl reprezintă tendinţele radical inovatoare din cinematografia contemporană, legendarul Festival de Film de la Oberhausen şi cel mai vechi şi renumi festival de scurt metraj din ţările nordice, Festivalul de Scurtmetraj de la Tampere. Fiecare dintre acestea aduce în faţa publicului român un program special constând într-o selecţie a celor mai reprezentative titluri din ultimii ani, oferind pasionaţilor de film acces la trei evenimente cinematografice de primă clasă.

Programul Special OBERHAUSEN, posibil datorita sprijinului generos oferit de Fundatia Konrad Adenauer si de Institutul Cultural Roman din Berlin, aduce, in premiera in Romania, titluri premiate la OBERHAUSEN 2011, filme de excepție cu problematica politica, creatii vizuale inovatoare aflate la granita dintre cinema si arta vizuala.

Unul dintre cele mai vechi festivaluri de film din lume, aflat la a 58-a editie, Festivalul Internaţional de Scurtmetraj OBERHAUSEN este unul dintre punctele majore de confluenţă pe plan international pentru filmul de scurt metraj și arta vizuală, unic prin diversitatea formelor și genurilor pe care le aduce în faţa publicului, şi recunoscut mai ales pentru accentul pe care îl pune pe experiment.  În decursul a mai mult
de cinci decade, şi-au prezentat creaţiile la OBERHAUSEN numeroşi cineaşti şi artişti vizuali celebri, precum Roman Polanski, Werner Herzog, Wim Wenders, Chantal Ackerman, George Lucas etc. Festivalul de la OBERHAUSEN a scris istorie cinematografica, fiind locul de nastere al legendarului Manifest de la OBERHAUSEN, ce a marcat aparitia celebrului Nou Val German, reprezentat de cineasti
precum Herzog, Wenders, Fassbinder, Schlondorff, Kluge. Pe lângă secțiunile competitive, OBERHAUSEN-ul este recunoscut pentru programele sale tematice, pentru impresionanta sa videotecă, pentru departamentul de distribuţie de scurtmetraje necomerciale şi pentru o arhivă unică de profil, colectată de-a lungul celor peste cincizeci de ani de existenţă.

Wim Wenders despre Festivalul de la OBERHAUSEN: “Aici am fumat prima ţigară din viaţa mea. Anide zile, n-am pierdut nici un film din programul de scurtmetraj, aşteptand cu nerăbdare in fiecare an zilele in OBERHAUSEN. Acest eveniment a fost foarte important pentru mine, pentru decizia de a deveni regizor.”

Roman Polanski: “Scurtmetrajul e un excelent prim pas pentru un regizor. Aşa mi-am început şi eu cariera, iar OBERHAUSEN a fost un pas esenţial în drumul meu către a deveni regizor.”

Festivalul de la OBERHAUSEN va fi prezent la BIEFF 2011 atat prin programul special, cat si prin participarea doamnei Hilke Doering, personalitate marcantă in lumea cinematografiei şi membru al Juriului
BIEFF 2011. De mai bine de 15 ani in echipa festivalului, Hilke Doering este in prezent Directorul Competitiei Internationale Oberhausen si curator de programe speciale.

Dintre titlurile de referinta ale Programului Special Oberhausen mentionam:
UNTITLED, câștigător al Marelui Premiu si al Premiului Juriului la Oberhausen 2011, reprezintă cea mai recentă creație a artistului vizual Neil Beloufa care, la fel ca în al sau „documentar etnologic science fiction”, Kempinski (prezentat in competitia BIEFF 2010) ne spulberă aşteptările privind realitatea şi ficţiunea, într-un proces necesar şi aproape natural. Beloufa crează propria lui realitate simulată, virtuală şi reală în egală măsură. În UNTITLED, atât decorurile cât şi discursurile personajelor sunt flagrant de false. Unde anume se ascund adevărul şi veridicitatea in spatele mizanscenei, poveştilor şi filmării?

O combinaţie reuşită  de dans, poezie, muzică şi documentar, ATROPHY este câştigătorul Premiului Juriului Ecumenic la Oberhausen 2011 și al Premiului Publicului la Tri-Continental Film Festival. Imaginea, poezia, vocea și muzica se împletesc pentru a compune un scurtmetraj contemplativ despre rememorarea persistentă a tinereţii, despre pierderea spontaneităţii şi teama de maturizare. Utilizând dansul ca metaforă, filmul e o compoziţie vizuală ce reflectă asupra efectului rigidizant pe care maturizarea îl poate avea asupra libertăţii de exprimare a adevăratului eu.

Un alt titlu premiat la Oberhausen si prezentat in premiera in Romania la BIEFF 2011 este I’M NOT THE ENEMY, al artistul vizual german Bjørn Melhus, castigator al Menţiunii Speciale a Juriului Oberhausen 2011. „Acasă” înseamnă confort, siguranţă şi linişte. În lumea unui veteran de război suferind de sindrom
post-traumatic, aceste noţiuni sunt distorsionate şi generatoare de anxietate. „Acasă” devine un mediu ostil, iar cei din familie sunt purtători ai demonilor împotriva cărora veteranul trebuie să lupte. Juriul Oberhausen 2011 si-a motivat astfel decizia: “Dorim să atragem atenţia asupra lucrărilor cinematografice semnate de artişti vizuali. Bjørn Melhus îşi însuşeşte o listă de filme americane despre veteranii războiului din Vietnam şi transferă totul într-un spaţiu german. Extrăgând replicile din contextul lor original, efectului de alienare al lui I’M NOT THE ENEMY ne face conştienţi de fisurile din suprafaţa societăţii.”

EVERYBODY’S NUTS, regizat de Fabian Vasquez Euresti și prezentat la Oberhausen, Vienalle, Los Angeles sau Full Frame Documentary Film Festival, este un eseu despre nedreptate si o meditaţie amar-ironică despre un peisaj în care lăcomia corporatistă a pus două resurse naturale opuse– apa şi petrolul– într-o competiţie directă și periculoasă. În timp ce imaginile filmate arată un peisaj scăldat în
soare şi presărat cu ferme şi utilaje agricole – şi bungalow-ul modest unde trăiesc părinţii autorului coloana sonoră relatează partea întunecată a poveştii familiei, acum bolnavă din cauză că trăiește în mediul contaminat chiar de către compania la care tatăl e angajat.

INVENTORY, al celebrului regizor polonez de film documentar Pawel Lozinski, prezentat la Oberhausen 2011, Zagreb Dox, Jihlava, Lodz Camerimage, DocPoint Helsinki, Sao Paolo, Belgrad etc., e o metaforă despre memorie, identitate şi căutarea urmelor istoriei recente: pe o suprafaţă de 30 de hectare aflată în centrul oraşului, cercetătorii fac un inventar amănunţit. Pentru a putea reconstrui un oraş dispărut, sunt cercetate atent inscripţiile de pe monumentele funerare din marele Cimitir Evreiesc din
Varşovia.

KENGERE, realizat de Peter Tukei Muhumuza și câştigător al Premiului pentru scurtmetraj la Oberhausen 2011, este un documentar animat stop motion experimental cu subiect politic. O excepţie remarcabilă în cinematografia africană, filmul e construit cu răbdare şi mânie abia reţinută, iar povestea e redată în mod inovativ prin intermediul unor marionete: în 1989, soldaţii au sechestrat 69 de oameni într-un vagon de tren, căruia i-au dat foc. Mai târziu, un biciclist se întoarce în sat, în căutarea unei ca-
sete pe care sunt înregistrate vocile victimelor. Autorul marturiseste: „Am relatat această întâmplare cu ajutorul marionetelor, pentru ca actorii cărora le-am propus să lucreze la proiect s-au temut de represaliile autorităţilor. Care este scopul nostru, al artiştilor? Acela de a ilustra sau de a pune în discuţie chestiuni care ne afectează şi pe care politicienii şi autorităţile se feresc să le abordeze.”

Acestea sunt doar câteva dintre titlurile de exceptie cu care Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucuresti BIEFF 2011 îşi aşteaptă publicul cinefil la Cinema Scala in perioada 17-20 Noiembrie 2011.
——————————————————————————————
Festivalul International de Film Experimental Bucuresti BIEFF este organizat de Asociatia Cultura si Imagine in parteneriat cu ARCUB si British Council,si sustinut de Autoritatea Națională pentru Sport și Tineret, UNATC, UNArte, Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporaines, Romania Film, Institutul Cultural Roman, , Ambasada Finlandei, Centrul Ceh, Fundatia Konrad Adenauer, Institutul Polonez, Delegatia Wallonie-Bruxelles, Design Forge, Finnish Film Foundation, Institutul Cervantes.

Sponsori: Abis Studio, JTI, Jameson, DHL, Illy, DACIA, EVEREST Tipografie, Kodak CineLabs Romania, ALLTUR, Hotel Moxa, Lente Cafe, Club Spice,

Parteneri Media: TVR2, 24FUN, Radio Guerrilla, Cinemagia, anzisoft, Cinemarx, Modernism.ro, Filmreporter, Metropotam, Cinefan, Filmetari, HBO, Apropo.ro, Veiozaarte.ro, Art Act Magazine, Liternet.ro, tilllate.com, hipmag.ro, 121.ro, Studentie.ro, Zoom, Tataia

BIEFF e pe facebook, youtube, vimeo, twitter, tumblr, mubi si pe multe alte canale social media:

https://www.facebook.com/bucharest.expiff
http://www.youtube.com/user/bieffromania
http://vimeo.com/bieffromania
https://twitter.com/bieff_romania
http://bieff.tumblr.com/
http://mubi.com/users/426525

Codruta Cretulescu

Festivalul International de Film Experimental Bucuresti BIEFF 2011
17-20 Noiembrie 2011
www.bieff.ro
press@bieff.ro
press2@bieff.ro