Câştigătorul Leului de Aur la Veneţia 2011, Faust, de Aleksandr Sokurov, închide Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti – BIEFF 2011
Ca urmare a succesului din 2010, BIEFF dedică din nou Ceremonia de închidere a ediţiei din 2011 celei mai recente creaţii semnate de un maestru al cinema-ului contemporan: BIEFF 2011 oferă publicului bucurestean premiera românească a celui mai recent film semnat de Aleksandr Sokurov, impresionantul său FAUST, câştigător al Leului de Aur la Veneţia 2011 şi prezentat în prestigioase festivaluri internaţionale precum Toronto, London BFI, Reykjavik, Busan, São Paulo sau Mar del Plata.
Aclamat la scenă deschisă după premiera de la Veneţia, FAUST a devenit imediat principalul favorit al criticii de specialitate pentru Leul de Aur. „Să-i uităm pe Marlowe, Goethe, Gounod şi Murnau, sau, mai bine zis, să-i punem deoparte, Regizorul îşi deapănă idiosincraziile proprii în firul legendei clasice, iar raportarea la încarnările anterioare ale personajului Faust n-ar face decât să ne împiedice să-l înţelegem.” spunea Jay Weissberg în VARIETY. Potrivit cronicii “The Hollywood Reporter”: „FAUST ridică miza puterii la nivelul unei încleştări epice între un om însetat de supremaţie intelectuală şi Diavolul în persoană.”
Premiera românească a filmului FAUST este posibila datorită sprijinului generos oferit de Jameson Romania si va avea loc la Cinema Pro, pe 20 Noiembrie 2011, orele 21.00.
FAUST al lui Sokurov nu este o adaptare a tragediei lui Goethe, ci o lectură a ceea ce ramane printre rânduri. Ce culoare are o lume în care se nasc idei colosale? Cum miroase ea? Lumea lui Faust e apăsătoare: in spatiul inghesuit in care se agita, Faust naste planuri menite să zguduie universul. E un gânditor, un purtator de cuvant, un intrigant, un visător. Un anonim mânat de instincte primare: foame, lăcomie, voluptate. O fiinţă hăituită şi nenorocită, care îl desfide pe Faust-ul lui Goethe. De ce să rămâi pe loc când poţi merge mai departe? Când poţi înainta mereu – fără să-ţi dai seama că timpul a rămas pe loc. Şi că suntem trecători. După cum explică însuşi Aleksandr Sokurov, „Faust este capitolul final al unei tetralogii filmice despre natura puterii. Protagoniştii primelor trei filme sunt figuri istorice reale: Adolf Hitler (MOLOCH, 1999), Vladimir Lenin (TAURUS, 2000) şi Împăratul Hirohito (SOARELE, 2005). Imaginea simbolică a lui Faust completează seria marilor jucători care au pierdut pariul vieţii lor. Aparent, Faust nu-si are locul in aceasta galerie de portrete, fiind un personaj literar aproape vetust. Ce are el în comun cu cele trei personaje reale, ajunse în culmea puterii? Pasiunea pentru cuvinte în care e uşor să crezi şi o nefericire cotodiană patologică. Răul e reproductibil, iar Goethe i-a formulat esenţa: <<Oamenii nefericiţi sunt periculoşi>>”.
Nume de referinta în cinema-ul contemporan de avangarda, Aleksandr Sokurov este unul dintre cei mai originali cineaşti ai prezentului. In creatia sa, Sokurov se concentrează mai puţin pe intrigă, şi mai degrabă pe desăvârşirea estetică şi pe conţinutul filosofic. In filmele sale, lucrează mult cu actori amatori, ceea ce da naştere unor interpretări diverse şi contradictorii. Sokurov e autorul primului film fără montaj, senzaţionalul ARCA RUSEASCĂ, constând într-un cadru unic, lung de peste 90 de minute, şi considerat o realizare istorică.
Tarkovski a fost primul care a sesizat talentul lui Sokurov şi se spune că i-a prezis o carieră strălucită, cu condiţia ca el să-şi definească un stil propriu, căruia să-i rămână credincios, ceea ce Sokurov avea să facă pe întreg parcursul carierei sale. Unele dintre filmele sale au fost eşecuri financiare, dovedindu-se prea dificile pentru spectatorul de rând, dar critica l-a apreciat întotdeauna, văzând în el un autor remarcabil, cu o viziune proprie. Sokurov a continuat să facă filme marcate puternic de nota sa personală, câştigând tot mai mulţi admiratori, mai întâi în Rusia, iar apoi în întreaga lume. Filmele sale profund originale, dintre care amintim Mother and Son, Father and Son, The Sun, Alexandra, Moloch au fost premiate in festivaluri prestigioase precum Berlinale, Venetia, Locarno, Toronto, Rotterdam. Sokurov s-a străduit mereu să se distanţeze de producţiile mainstream. Influenţa sa e covârşitoare: Sokurov este motorul mişcării cinematografice de artă din Rusia şi un idol pentru regizorii aparţinând generaţiilor tinere.
Cea de-a doua ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF va avea loc în perioada 17 – 20 noiembrie, la Cinema Scala.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Festivalul International de Film Experimental Bucuresti BIEFF este organizat de Asociatia Cultura si Imagine.
Sustinut de: ARCUB, Autoritatea Naţională pentru Sport şi Tineret, British Council, JTI.
Parteneri institutionali: UNATC, UNArte, Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporaines, Romania Film, Institutul Cultural Roman, Ambasada Finlandei, Centrul Ceh, Fundatia Konrad Adenauer, Ambasada Regatului Tarilor de Jos, Institutul Polonez, Delegatia Wallonie-Bruxelles, Finnish Film Foundation, Institutul Cervantes, Ambasada Republicii Koreea
Sponsori: Abis Studio, Jameson, DHL, Noumax, Illy, DACIA, SCPA Witzman & Asociatii, EVEREST Tipografie, Kodak CineLabs Romania, ALLTUR, Hotel Moxa, La Mama, Lente Cafe, Club Spice, Design Forge, Kulturhaus
Parteneri Media: TVR2, 24FUN, Radio Guerrilla, Cinemagia, anzisoft, Cinemarx, Modernism.ro, Filmreporter, Metropotam, Cinefan, Filmetari, HBO, Apropo.ro, Veiozaarte.ro, Art Act Magazine, Liternet.ro, tilllate.com, hipmag.ro, 121.ro, Studentie.ro, Zoom, Tataia, Raluk.ro, Hotcity.ro, Urban,ro, Port.ro, Kamikaze
BIEFF e pe facebook, youtube, vimeo, twitter, tumblr, mubi si pe multe alte canale social media:
https://www.facebook.com/bucharest.expiff
http://www.youtube.com/user/bieffromania
https://twitter.com/bieff_romania