BIEFF – Festivalului Internaţional de Film Experimental
A doua editie a Festivalului International de Film Experimental Bucuresti va avea loc in perioada 17 – 20 noiembrie, la Cinema Scala.
La fel ca la prima editie, Competitia Internationala BIEFF 2011 reuneste unele dintre cele mai interesante titluri din zona cinema-ului de avangarda si a artelor vizuale, filme multipremiate printre care, in premiera in Romania, scurtmetrajele castigatoare la festivalurile de film de la Berlin, Rotterdam, Venetia, Cannes si Oberhausen.
NIGHT FISHING, creatia surprinzator de rafinata a regizorului filmului OLDBOY, Park Chan-wook si a fratelui sau, artistul vizual Park Chan-kyong (aflati la prima lor colaborare, sub acronimul PARKing CHANce), va fi prezentat in premiera in Romania. Filmat integral cu un iPhone4 si laureat cu Ursul de Aur pentru scurtmetraj la Berlinale 2011, NIGHT FISHING reprezinta o impresionanta din punct de vedere vizual si profund emotionanta meditatie despre viata, moarte si dragoste. Motivatia juriului nu a lasat loc de interpretari in ceea ce privea favoritul: „Tanjim dupa filme care impletesc armonios visul cu realitatea, care nasc sentimente profunde, emotii intense, care te transporta catre ceva nou. Acest film e o mica minune. Povestea originala, desfasurata pe mai multe planuri, despre un om obisnuit confruntat cu propria sa viata si moarte si care trece printr-o schimbare interioara profunda, vorbeste despre transformare, judecata si iertare”.
„Night Fishing”
Potrivit celebrei publicatii Screen Daily: „Nu multe filme de 33 de minute reusesc sa aiba atata presa si sa faca atata valva precum NIGHT FISHING,(…) somptuos din punct de vedere vizual si indraznet din punct de vedere artistic. Alternand alb/negru-ul cu colorul si cu o coloana sonora hipnotica apartinand UhUhBoo Project (SYMPATHY FOR MR. VENGEANCE), filmul atinge o tonalitate mai sobra si mai dificila decat multe din precedentele filme de gen marca Park.”
In acest an, BIEFF continua excelenta colaborare inceputa in 2010 cu Festivalul de la Rotterdam, aducand din nou la Bucuresti cateva titluri de exceptie din programul Rotterdam 2011, printre care:
STARDUST, un scurtmetraj al artistului vizual belgian Nicolas Provost (castigatorul editiei din 2010 a BIEFF, cu Plot Point), filmat integral la Las Vegas, cu camera ascunsa, splendoarea ambigua si puterea de seductie a capitalei jocurilor de noroc fiind folosita de autor pentru a transforma activitati cotidiene banale in thriller. Dupa lansarea in cadrul Festivalului de la Venetia 2010, scurtmetrajul a fost laureat cu Marele Premiu la Rotterdam 2011 si proiectat in festivaluri precum Clermont Ferrand, Sundance, Tampere, Cinemajove si multe altele. Reflectie asupra gramaticii filmice si a relatiei dintre arta vizuala si experienta cinematica, STARDUST este partea a doua a unei trilogii in care Provost investigheaza granitele dintre fictiune si realitate prin filmarea vietii cotidiene cu o camera ascunsa de inalta rezolutie si montarea imaginilor sub forma de film de fictiune prin folosirea cliseelor narative si cinematografice hollywoodiene.
„Stardust”
Un alt titlu sosit direct de la Rotterdam e MASKA, cel mai recent film de animatie experimentala a doi dintre cei mai influenti autori contemporani de gen, fratii Quay. Un basm de o frumusete intunecata, infricosator si poetic totodata, despre dezvoltarea constiintei, despre putere, feminitate si forta, MASKA se desfasoara intr-un univers suprearealist unde, suspendata intre viitor si trecut, intre vis si cosmar, o masinarie diabolica deghizata intr-o femeie superba, Duenna, e trimisa in misiune intr-un regat unde trebuie sa-l identifice si sa-l ucida fara mila pe un print rebel. Desi programata sa ucida, ceva asemanator cu constiinta pare sa iasa la suprafata in caracterul sau lipsit de scrupule, si-i pune la indoiala programul care ii dirijeaza actiunile. Acest conflict suflet – masinarie genereaza o serie intreaga de reflectii tulburatoare in jurul conceptelor de „iubire”, „identitate”, „putere”. Filmul, are la baza romanul omonim al lui Stanislaw Lem si a fost premiat la Annency 2011 si Uruguay IFF 2011, si a participat la festivaluri precum Tampere, Edinburgh, Curtas Vila do Conde, Melbourne, Seattle, Sitges, etc.
„Maska”
1989 (WHEN I WAS FIVE YEARS OLD), al danezului Thor Ochsner, este un documentar animat profund emotionant care, cu ajutorul desenelor din copilarie, reconstituie amintirea traumatizanta a accidentului de masina trait de autor pe cand avea 5 ani. Filmul a primit premiul Silver Dragon la Cracovia 2011, a fost difuzat in cadrul festivalurilor de la Rotterdam, Oberhausen, Edinburgh, Los Angeles, Premiers Plans d’Angers si Uppsala, si va fi difuzat in premiera in Romania.
Tot in acest an, BIEFF inaugureaza parteneriatul cu celebrul Studio de Arta Contemporana Le Fresnoy din Franta, unul dintre cele mai interesante laboratoare internationale de film experimental si arta vizuala, loc de intalnire si formare a unor artisti celebri precum Chantal Akerman, Bruno Dumont, Tsai Ming Liang, Jean Luc Godard, Jean-Marie Straub, Danielle Huillet, Raoul Ruiz sau Eugene Green, dar si a unor foarte tineri artisti vizuali extrem de talentati, printre care Neil Beloufa sau romanul Mihai Grecu ale caror inedite lucrari au fost selectate in competitia BIEFF 2010.
Dintre filmele recent realizate la Le Fresnoy, BIEFF aduce la Bucuresti doua premiere internationale, FRENCH VERSION si THE SECOND OFFICE si o premiera romaneasca, RED ROAD. Autoarea filmului FRENCH VERSION, artista vizuala Maya Da-Rin, spune despre filmul sau ca „are ca punct de pornire replici din cateva filme-cult ale cinematografiei franceze, care stabilesc o relatie speciala intre cuvant si imagine (Hiroshima, dragostea mea, Anul trecut la Marienbad). Situatia e banala, intalnita adesea in cinema: un barbat si o femeie, de nationalitati diferite, petrec impreuna o seara intr-o camera de hotel. Cele doua personaje, carora le vedem doar imaginea reflectata in fereastra, se ratacesc in codurile unei limbi pe care nu o stapanesc. FRENCH VERSION e un scurtmetraj de fictiune bazat pe experienta mea personala de a sosi intr-o tara straina si a intra in contact cu o noua limba. Filmul exploreaza limitele comunicarii, atunci cand suntem nevoiti sa ne traducem emotiile si perceptiile intr-o limba straina.”
In fine, RED ROAD, prezentat la festivaluri precum Interfilm Berlin, FIDEC International Film Schools Festival Belgium, Amiens, Split, Temps d’Images, Lille, Molodist, etc., amintind de estetica lui David Lynch, este un film care, cum spune insusi regizorul Jero Yun, „vorbeste despre teama si moarte, prin intermediul unui vis personal. Mai presus de toate, am dorit sa vorbesc despre senzatia trecerii catre o lume necunoscuta, care ne asteapta, probabil, pe toti…”
Vezi Comunicatul de presă – Căştigătorul Leului de Aur de la Veneţia 2011
Vezi Comunicatul de presă – Peter Greenaway revine la BIEFF
Vezi Comunicatul de presă – Succes fulminant la finalul celei de-a doua ediţii BIEFF