Cu toate promisiunile internetului, ale rețelelor sociale și ale noilor tehnologii, tinerii
petrec tot mai mult timp în fața ecranelor și se simt tot mai singuri, mai deconectați
mai polarizați în opiniile lor. Așa că Street Delivery, Gen și-a propus să fie un
eveniment anti-depărtare și dedică a 19-a ediție a evenimentului-manifest Generației
Z, ai cărei membri sunt invitați să curatorieze evenimentul, să aleagă artiștii prezenți pe
scene, pe pereți și să își prezinte propriile idei pentru un oraș mai bun.
Weekendul acesta (4-5-6 octombrie), Street Delivery, Gen deschide strada Arthur
Verona din București exclusiv pietonilor și o mobilează cu idei care pot transforma, fie și
pentru câteva zile, aglomerări urbane în spații gândite și proiectate pentru oameni, nu
doar pentru mașinile lor.
Încă din 2006, Street Delivery București redă străzile locuitorilor orașului pentru a se
bucura de ele la pas, nu din ambuteiaje, față în față, nu bară la bară. Evenimentul aduce
împreună inițiative civice, concepte urbane creative, artă stradală performativă și
creează împreună cu participanții un eveniment-manifest pentru spațiul public din
București.
În urma unui apel de proiecte, juriul Street Delivery, format din arhitecți, urbaniști,
jurnaliști, specialiști în comunicare și reprezentanți ai Generației Z, a ales proiecte care
propun soluții și idei pentru un oraș mai prietenos cu adolescenții. Proiectele sunt
susținute cu sume cuprinse între 2500 și 7500 de lei, precum și cu sprijin pentru
implementare și creșterea lor pe mai departe:
BIRD (Boxed Ideas for Responsible Development) — Festival Box: un kit pentru festivaluri sustenabile
[1500 €]
CENTRUL DE FILOSOFIE ȘI ARTE (Facultatea de Filosofie, Universitatea din București) — Consiliere
Filosofică Urbană: discută ce te frământă cu propriul tău consilier filosofic în stradă [1500 €]
►BINE DIN PRIMA — Workshop de muzică electronică („De la Loop la Aranjament: cum se face un
Beat”) & concerte demo Esosu + Per Tu, Inana, IIOANA [1500 €]
ASPIRE TO CHANGE — Unde ți-e natura? (vânătoare de comori ale biodiversității de pe stradă și din
zonele verzi adiacente; kit de pajiște; guerrilla gardening) [500 €]
SĂ FIȚI CUMINȚI — Străzi deschise, răni închise: celebrăm Gen Z printr-o serie de activități și ateliere
artistice comune care care își propun să „lecuiască” temporar de perfecționism, individualism și stresul
cotidian [500 €]
ASOCIAȚIA VULGAR — A Feminist Picnic, Very Demure, Very Mindful: ocupăm un spațiu public pe
care îl transformăm într-unul sigur pentru discuții, întâlnire și cunoaștere [500 €]
BUCHAREST COLLAGE COLLECTIVE — Digital Natives Go Analogue: Artă Anti-Depărtare
(GoGraffiti, GoRetro) [500 €]
JAZZ ROOTS DANCE BUCHAREST — Swing, Jazz & Social Dance [500 €]
BIZARORIN — Bucharest Pixel Art (lucrare colectivă de street art) [500 €]
Maria Duda, curatoarea acestei ediții Street Delivery, motivează alegerea temei:
„Pentru Generația Z, adolescența și copilăria au fost întrerupte: etapa în care se formau
esențialele conexiuni afective atât cu ceilalți, cât și cu orașul, în care se creionau
independența și propriile vise, a fost suspendată de izolare. Virajul obligat în virtual a
creat nu doar inegalități, detașare sau refugiu tehnologic în imagini, ci și goluri spațiale
în fragilul țesut inter-relațional. Noi, cei mari, am recuperat cu multă sete momentele de
separare, și ne-am rețesut rapid obișnuințele concrete. Dar ei? Prin urmare, alături de
Gen, Știri și Gen, Revistă, invităm Gen Z să ne povestească orașul și strada așa cum le
simt ei. Nu căutăm să ne reconectăm doar la oraș, să îi înțelegem ritmul și schimbările,
ci și la cei ce îi devin noii adulți, locuitori ce acum încep să își cunoască drepturile,
locurile, spațiul și relațiile cu el.”
Cum începem să re-imaginăm străzi și orașe în care adolescenții să se regăsească? Cum
dezvoltăm legături mai bune între generații? Dar între cetățenii de mâine și oraș?


Street Delivery este un eveniment-manifest organizat anual din 2006 de Fundația
Cărturești și Ordinul Arhitecților din România, proiect prioritar OAR co-finanțat prin
Timbrul Arhitecturii.

Ediția din 2024 este curatoriată de Baza.

Deschidem orașul, cu sprijinul și consilierea Media Gen.

Parteneri: Banca Transilvania, Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, Universitatea din București, Unfinished, The Plot.
Parteneri strategici: Primăria Capitalei, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului
București.

Parteneri media: Gen, Știri, Gen, Revistă, Radio Guerrilla, Zeppelin, Igloo, Buletin de București, Feeder. Identitatea vizuală a ediției XIX este semnată de Diana
Grigore (DAIA).