În premieră la Bucureşti, cea mai mare expoziție retrospectivă a artistului israelian de origine română Samy Briss, „MÉMOIRES” prezintă la ARCUB – Hanul Gabroveni lucrări de pictură, sculptură, grafică din toate etapele de creaţie, inclusiv câteva dintre lucrările care trebuiau să facă parte din expoziţia interzisă în România în anul 1959.

Parte din programul „Zilele Bucureştiului”, expoziţia „MÉMOIRES” poate fi vizitată cu acces gratuit la Sala Coloanelor şi Sala Lipscani de la etajul ARCUB – Hanul Gabroveni în perioada 23 septembrie – 12 octombrie 2023 şi este organizată de Asociația Culturală pentru Sprijinirea Artelor Frumoase în parteneriat cu Primăria Capitalei, prin ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București, Ambasada Israelului în România, Institutul Cultural Francez și Uniunea Artiştilor Plastici din România.  

Cel mai amplu demers vizând arta lui Samy Briss din lume, expoziţia „MÉMOIRES” este iniţiată şi curatoriată de Adina Renţea. Peste 110 lucrări de pictură, sculptură, desen, neexpuse niciodată „acasă”, reprezintă patrimoniul acestei expoziţii. Ele sunt completate de repere de viaţă personală şi artistică, de asemenea, neeexpuse în România. Fotografii din atelier, invitaţii la expoziţiile personale şi de grup din lumea întreagă, documente cu importanţă majoră în devenirea sa, scrisori de la personalităţi importante ale lumii culturale internaţionale, extrase din mari nume ale presei cotidiene şi de artă, referitoare la opera sa, se regăsesc, de asemenea, în expoziţie.

O menţiune aparte: afişul expoziţiei interzise în România din 1959 şi câteva dintre lucrările care ar fi trebuit să facă parte din acel demers, păstrate cu grijă de artist, întregesc acest proiect expoziţional.

„Arta este expresia spiritului uman. Unde este sufletul în munca mea… ei bine, cu siguranță că este din cap și scapă prin mână… Cel mai rău lucru posibil pentru pictură este să impui o formă și să-l privezi pe pictor de libertatea sa. Este criminal, este criminal, ucide totul. Eu am trăit asta, a trebuit să trec prin asta… Tot ceea ce am de spus este spus prin pictura mea. Există doi creatori în spatele fiecărei lucrări de artă: persoana care a făcut-o și persoana care o privește. Pictura este o invitație la descoperire și la surpriză, din care oricine poate vedea și lua orice de care are nevoie pentru a purta cu el în propria călătorie prin viață”,mărturisea Samy Briss despre crezul său artistic.

Expoziţia „MÉMOIRES poate fi vizitată în perioada 23 septembrie – 12 octombrie 2023 în spațiile expoziționale de la etajul ARCUB – Hanul Gabroveni: Sala Coloanelor şi Sala Lipscani, de marţi până duminică, între orele 12.00-20.00. În zilele de luni, expoziția este închisă. Accesul în cadrul expoziţiei este gratuit.

Expoziţia a fost deschisă în acest an la Muzeul Ţării Crişurilor Oradea, Muzeul de Artă Cluj Napoca, Palatul Culturii – Muzeul Unirii Iaşi, ARCUB, iar în noiembrie va fi prezentată la Bienala Albastră – Braşov. Din dorința de a face cât mai cunoscută opera lui Samy Briss în România, expoziţia va fi deschisă în 2024 şi în alte muzee din  Timişoara, Tulcea, Bistriţa etc.

Despre Samy Briss

S-a născut pe plaiuri moldave, la Iaşi, în 18 mai 1930, între Teatrul Național, grădina lui Avram Goldfaden (cel care a fondat la Iaşi, în 1876, primul teatru profesionist în limba idiș din lume) și capodopera arhitecturii religioase, Biserica Trei Ierarhi. A urmat Institutul de Arte Plastice Bucureşti şi, concomitent, între 1950 și 1954, a frecventat atelierul pictorului Camil Ressu. Studiile efectuate in proximitatea modelatoare a lui Camil Ressu au impus ideea rigorii şi autoexigenţei pe fondul unei libertăţi de expresie asumate, lucruri pe care Briss le-a deprins imediat în preajma uneia din personalitățile marcante ale artei românești, membru titular al Academiei Române. Inventiv şi tenace, Samy Briss a facut din creativitate o formă de expresie a eului profund, de valorificare a dialogului cu vizualul, esenţializat în expresii memorabile. Ecourile copilăriei ieşene, arhitectura vechilor clădiri monumentale din frumosul oraş moldav, îl vor însoţi, ca o sugestivă recuperare a unui timp si a unui loc, toată viaţa. Între 1955 și 1957, participă la primele expoziţii de pictură şi grafică.

Realizează decoruri și costume de teatru și lucrează ca asistent la catedra de scenografie de la Institutul de Teatru București, în preajma unor viitori mari regizori. În 1957, expune pentru prima dată la Trienala de Gravură din Elveția, unde reprezintă România. În 1958, Samy Briss, ca mulți intelectuali români, devine una dintre victimele valului de „realism socialist”, arta oficială impusă de regimul comunist. Prima sa expoziție de pictură la București este interzisă. Părăseşte România împreună cu familia, la sfârşitul anului 1959. După o lungă călătorie prin Europa, trecând prin muzee şi galerii de artă din Viena şi Napoli, şi făcând nenumărate schiţe ale vremurilor trăite, ajunge cu vaporul la Haifa, în Israel. Israelul îl apropie de valorile şi simbolurile iudaice, de temele biblice, de tradiţiile, sărbătorile şi arta muzicanţilor cleizmeri, muzica populară evreiască. Pe care le vom regăsi, desigur, reflectate în opera sa. Tot acum îl cunoaşte pe cofondatorul mișcării Dada, Marcel Iancu, de care-l va lega o  prietenie fructuoasă și decisivă pentru tot restul carierei. Din 1961-1966, de numele său se leagă realizarea unor  decoraţiuni murale pentru spitale, biblioteci, hoteluri, instituţii publice.

La îndemnul sculptorului Dani Karavan, cel care a realizat uriaşa sculptură a zidului din parlamentul israelian, Knesset, numită „Rugați-vă pentru pacea Ierusalimului”, Samy Briss expune pentru prima dată la Tel Aviv. Şi până în 1970, participă la mai multe expoziții de grup în Israel și în străinătate.

Dar începutul anului 1971, îi aduce lui Briss primul contract cu adevărat important. Galeria pariziană Romanet îl invită să expună la Paris şi îi propune un contract de exclusivitate pe 5 ani. Cu o condiţie: să se mute la Paris. Odată acceptat contractul, urmează, din 1972, primele sale expoziții în Franţa, Statele Unite și în întreaga lume. Contactul direct cu experienţe din arealul stilistic al lui Picasso, Paul Klee,Victor Brauner sau din repertoriul lui Braque, ori al pictorului din Vitebsk, Marc Chagall, i-au reconfigurat patrimoniul de imagini din spaţiul românesc, israelian, francez şi nu numai. Ca o recunoaştere a artei şi aprecierii la nivel internaţional de care se bucură opera sa, în 2019, Samy Briss a fost numit Chevalier des Arts et des Lettres, de către guvernul francez, la propunerea marelui om teatru şi bunului său prieten, Georges Banu.