Încep înscrierile la workshopul de iniţiere în tehnicile de notaţie a dansului în Sistem LABAN cu Roxana Barbacaru de la Opera din Paris
Pe 5 septembrie încep înscrierile pentru proiectul educațional „De la condei la gest”, un workshop de inițiere în tehnicile de notație a dansului în sistem Laban cu Roxana Barbacaru, pedagog și coregraf, profesor de dans la Școala Operei din Paris. Workshopul se va desfășura în perioada 23-27 octombrie 2023, la ARCUB – Hanul Gabroveni, Sala Studio, și se adresează publicului de dans: profesori, elevi și studenți din cadrul instituțiilor de învățământ de dans și teatru publice și private, coregrafi și oameni de teatru, dansatori și creatori multimedia și de imagini de sinteză, precum și orice persoană interesată de reprezentarea actului dansant. Proiectul este organizat de Primăria Capitalei, prin ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București, în parteneriat cu ONG-ul Envol des Signes și școala de dans Gestes (Franța). Participarea la workshop este gratuită, în limita locurilor disponibile (30 de cursanți), pe bază de rezervare prealabilă, până la data de 15 octombrie 2023, la adresa de e-mail inscrieri@arcub.ro.
Pe parcursul celor cinci zile de workshop, ședințele de lucru cu coregrafa și pedagogul Roxana Barbacaru se vor desfășura în a doua parte a zilei, în intervalul orar 14.00-19.00. Cursanții vor aborda noțiunile teoretice, precum principiile fundamentale ale kinetografiei, în prima parte a programului (orele 14.00-16.00), iar după o pauză de o oră, vor fi abordate noțiuni practice și aplicații ale informației acumulate (orele 17.00-19.00): notație, lectură, reconstrucție după partituri extrase din diverse repertorii. Workshopul este structurat astfel: scurt istoric al sistemelor de notație a dansului; mijloacele grafice de scriere ale kinetografiei; analiza gestului ca determinant al semnului ales; transfer și gest din perspectiva centrului de greutate; saltul și girația, rotația membrelor în economia gestului dansant; plasare în spațiu și traseul la sol al mișcării; semne adiționale în ortografia notației (cantitate, forța, repetiție). Cursanții vor primi, la finalul workshopului, un atestat de participare. Informații despre programul ședințelor de lucru vor fi comunicate participanților la finalul perioadei de înscriere (15 octombrie 2023).
Notația de dans este reprezentarea simbolică a mișcării și formei dansului uman, folosind metode precum simboluri și figuri grafice, cartografierea traseelor, sisteme numerice și notații de litere și cuvinte. Au fost inventate, de-a lungul timpului, mai multe sisteme de notație de dans, dintre care multe sunt concepute pentru a documenta tipuri specifice de dans, în timp ce altele au fost dezvoltate pentru a capta spectrul mai larg al potențialului de mișcare umană. Preocupată de caracterul efemer al reprezentării scenice, lumea dansului a căutat o modalitate de fixare a actului dansant pentru posteritate. Încă din secolul al XV-lea, interesul pentru memorie s-a materializat în sisteme de scriere mai mult sau mai puțin abstracte, prin care a fost creată o bibliotecă de dansuri codificate. Lucrarea lui Raoul-Auger Feuillet, „Coregrafia sau arta de a descrie dansul prin semne și figuri”, publicată în 1700 („Chorégraphie, ou l’art de décrire la danse par caractères, figures et signes démonstratifs”), reprezintă nașterea unei adevărate scriituri a dansului. Datorită acestui sistem de notație s-a putut reconstitui repertoriul epocii baroce. În secolele următoare, numeroase alte sisteme au fost create, care au permis păstrarea, transmiterea și cunoașterea operelor trecutului. După 1900, sub influența cronofotografiei și a biomecanicii, se trece la un decriptaj analitic al mișcării.
Ca rezultat al acestor descoperiri, Rudolf von Laban publică, în 1928, „Kinetographie Laban”, în care inventează un nou mod de a gândi corpul în mișcare. Autorul sistemului își propune și reușește să creeze o adevărată bibliotecă non-verbală de opere dansante. Scriitura Laban are un dublu rol: acela de memorie a operelor, care se impune în mod evident, dar și acela mai puțin perceptibil, de unealtă de analiză a evoluției corpului în spațiu. La un nivel superior, sistemul permite relevarea elementelor stilistice specifice. Principiile fundamentale ale kinetografiei sunt gravitatea (transferul greutății corpului) și spațiul (posibilitatea părților corpului de a se mișca în direcții diferite). Datorită caracterului sintetic al semnelor dezvoltate de Laban, care au la bază posibilitățile generale de mișcare ale corpului uman, dincolo de orice cod, sistemul este în permanentă evoluție, adaptându-se la noile tehnici ale dansului. Sistemul Laban poate fi, de asemenea, folosit în multiple alte domenii: teatru, sport și terapie prin mișcare.
Roxana Barbacaru
Pedagog și coregraf, Roxana Barbacaru a urmat cursurile Liceului de Coregrafie din București și ale Facultății de Litere, secțiunea Română-Franceză. Și-a continuat studiile la Paris, Sankt Petersburg și Moscova. Deține o diplomă în pedagogie obținută la Opera din Paris și în notația dansului în sistem Laban la Conservatorul Național Superior de Muzică și Dans din Paris. În calitate de profesor de dans, a colaborat cu școala reputatului coregraf și dansator francez Roland Petit și continuă să predea în cadrul Școlii Operei din Paris și al marilor conservatoare pariziene. A organizat și a patronat conferințe multimedia și workshopuri în Franța, Belgia, Danemarca, Africa de Sud și Italia.
Membru fondator și președinte al ONG-ului „Envol des Signes”, Roxana Barbacaru a notat coregrafii de dans de caracter și s-a specializat ulterior în reconstrucție de balete după partituri Laban și în pedagogia sistemului.
Rudolf von Laban
Rudolf von Laban, cunoscut și sub numele de Rudolf Laban (1879-1958), a fost un artist austro-ungar, german și britanic, coregraf și teoretician al dansului. Considerat părintele fondator al dansului expresionist și un pionier al dansului modern, inovațiile sale teoretice au inclus analiza mișcării Laban (un mod de documentare a mișcării umane) și Labanotation (un sistem de notare a mișcării), care au deschis calea pentru evoluții ulterioare în notația de dans și analiza mișcării. El a inițiat una dintre principalele abordări ale terapiei prin dans. A încercat să-și aplice ideile în multe alte domenii, inclusiv arhitectură, educație, industrie și management. A studiat la Academia de Arte Frumoase (Akademie der bildenden Künste) din München și a frecventat cea mai cunoscută școală de artă din Europa la momentul respectiv, École des Beaux-Arts din Paris, pentru a studia arhitectura. Interesat inițial de pictură și arhitectură, Laban a început să studieze dansul la Paris. După ce a coregrafiat spectacole de balet și a dirijat mai multe festivaluri de artă, a înființat Institutul Coregrafic la Zürich, în 1915, și mai târziu a fondat filiale în Italia, Franța și Europa Centrală. În 1928 a publicat „Kinetographie Laban”, o metodă practică de înregistrare a tuturor formelor de mișcare umană, cunoscută acum sub numele de „notația Laban”. Sistemul dezvoltat de Laban a fost primul care a indicat durata, fluența sau intensitatea mișcării.