FESTIVALUL ȘI CONCURSUL NAȚIONAL AL LIEDULUI ROMÂNESC VIN LA ARCUB
Soprana Mariana Nicolesco prezintă pentru prima oară la Bucureşti, la ARCUB, marea manifestare pe care a creat-o în 2003, Festivalul şi Concursul Naţional al Liedului Românesc, aducând în prim-planul conştiinţei noastre artistice o comoară a culturii naţionale fondată pe vechiul cântec de dor.
La 135 de ani de la naşterea lui George Enescu, manifestarea e şi un omagiu adus marelui compozitor, şi o desfăşurare excepţională de talente ale tinerei generaţii, care se întrec într-o artă extrem de rafinată şi de o supremă rigoare stilistică.
Concursul, a cărui Festivitate inaugurală are loc joi 3 noiembrie la orele 18, se desfăşoară vineri 4 şi sâmbătă 5 în faţa unui prestigios juriu. Duminică 6 noiembrie la orele 12 este programat Simpozionul Naţional dedicat creației enesciene, iar seara, la orele 18, vom aplauda Concertul de Gală al Laureaţilor.
Festivalul şi Concursul Naţional al Liedului Românesc au fost create de Mariana Nicolesco la Braşov. «Două sute de ani de lied românesc merită să-şi dobândească locul cuvenit în conştiinţa muzicală naţională», a declarat atunci celebra soprană.
Răspunsul la această iniţiativă, venit din partea compozitorilor, muzicologilor şi interpreţilor a fost extraordinar, iar ecourile mediatice au dat evenimentului cuvenita statură naţională, consolidată an de an.
Astfel, un moment de semnificaţie istorică în cadrul Anului Internaţional George Enescu proclamat de UNESCO l-a constituit, la ediţia 2005 a Festivalului, interpretarea în premieră mondială, de către laureaţii ediţiilor anterioare ale Concursului, a integralei liedurilor lui George Enescu, la 50 de ani de la trecerea în eternitate a marelui compozitor. Urmare a succesului obţinut, Mariana Nicolesco şi laureaţii Concursului au prezentat apoi pe trei continente liedurile enesciene, la Expoziţia Universală de la Aichi, în Japonia, la Nagoya, Tokio, Praga, Roma, Paris şi New York
În 2006 Festivalul şi Concursul Naţional au fost consacrate liedului românesc în context universal, comemorând sau celebrând aniversările a nu mai puţin de paisprezece mari compozitori care s-au ilustrat în acest gen, români şi străini.
De o semnificativă importanţă se bucură de asemenea Simpozionul Naţional consacrat Liedului în tradiţia noastră muzicală : Liedul Românesc (2003), Muzica Românească (2004), Omagiu lui George Enescu (2005), Liedul Românesc în Context Universal (2006), Liedul Românesc în Tradiţia Europeană : Cântecul de dor şi Liedul de inspiraţie germană (2007), Cântecul de dor şi Liedul de inspiraţie franceză – la chanson (2008), Cântecul de dor şi Liedul de inspiraţie italiană – la canzone (2009), Cântecul de dor şi Liedul de inspiraţie maghiară (2011). În 2012, în acelaşi context al liedului românesc şi al liedului european a fost celebrată aniversarea lui Claude Debussy (150) şi comemorarea lui Jules Massenet (100). Evenimentele din 2013 au fost dedicate Cântecului de dor şi Liedului de inspiraţie rusă. Ediţia 2014 a Cursurilor de Măiestrie Artistică a fost dedicată Liedului românesc în tradiţia europeană: Liedul românesc şi liedul german, francez, italian, maghiar, rus. Iar ediţia 2015 a marcat printr-un Recital Extraordinar susţinut în Aula Palatului Cantacuzino, Omagiu lui George Enescu, 60 de ani de la trecerea în eternitate a marelui compozitor.
Din anul 2010 Concursul Naţional al Liedului Românesc, deschis tinerilor artişti între 18 şi 35 de ani, a devenit bienal, în anul dintre o ediţie şi alta având loc Cursurile de Măiestrie Artistică, Master Classes, oferite de Mariana Nicolesco, în cadrul cărora tinerii interpreţi au posibilitatea de-a lucra direct cu maeştri ai liedului.
Strălucind în arta liedului, de la repertoriul german, italian şi francez la Enescu, în care a triumfat în recitalurile sale la Carnegie Hall din New York sau de la Teatrul alla Scala din Milano, Mariana Nicolesco şi-a exprimat nu o dată convingerea că acest stil de supremă rigoare, atât de prestigios în sine, cu linia muzicală pe care o impune, este în acelaşi timp o mare şcoală pentru interpretul muzicii de operă, în care componenta belcanto îi defineşte pe cei mai de seamă artişti.