Monoloage din azil / Asylum Monologues

Heimathafen Neukolln, Berlin, Germania / Germany

Text și regie / Text and direction: Michael Ruf

Cu / With: Elisabeth Pleß, Frank Musekamp, Aaron Henninger, Dominique Aref (voce / singer), David Jonathon Sills (violoncel / cello)

www.buehne-fuer-menschenrechte.de

 

ARCUB Gabroveni, Sala Mare / Grand Hall

Joi, 6 octombrie, ora 19.00 / Thursday, October 6th, 7.00 pm

Vineri, 7 octombrie, ora 19.00 / Friday, October 7th, 7.00 pm

Reprezentație în limba germană, cu supratitrare în română și engleză

Spectacolul Monoloage din azil prezintă trei povești sfâșietoare. Ali din Togo, care este numită călduros de către prietenii ei „președintele”. Felleke din Etiopia, care, după ce a evitat deportarea, primește un premiu pentru drepturile omului. Și Safiye, care după anii petrecuți în închisoare, în Turcia, și o cerere de azil refuzată în mod absurd, ia cea mai optimistă decizie posibilă: să dea naștere unui băiețel și unei fetițe.

Proiectul Bühne für Menschenrechte reunește actori și muzicieni profesioniști a căror activitate se concentrează pe o serie de problematici actuale ce privesc drepturile omului, în încercarea de a atrage atenția publică asupra acestora. Principala activitate a rețelei este de a prezenta în turneu spectacole-lectură după piese de teatru documentar, care cuprind mărturii ale unor persoane ale căror drepturi fundamentale au fost violate (în special solicitanți de azil și refugiați), care s-au confruntat cu opresiunea asupra minorităților. Aceste producții sunt dezvoltate pe baza unor cercetări minuțioase, a interviurilor cu protagoniștii și a consultării cu organizații specializate în problemele ridicate de piesă.

Principalele caracteristici ale proiectului sunt impactul pe termen lung, efectul multiplicat și autenticitatea. Așa cum mărturiile protagoniștilor își vor găsi calea în piesele de teatru în formă literară, reprezentațiile dau celor intervievați o voce autentică.

The Asylum Monologues recounts three harrowing personal stories. Ali from Togo, who is warmly referred to as „president“ by his friends. Felleke from Ethiopia, who receives a human rights award after avoiding deportation. And Safiye, who after years of imprisonment in Turkey, and an absurd asylum rejection, makes the most life-embracing decision possible: giving birth to a son and a daughter.

The project Bühne für Menschenrechte set up a network of professional actors and musicians dedicated to drawing public attention to a range of contemporary human rights concerns.

The main activity of the network is touring rehearsed readings of documentary plays, which comprise of first-hand accounts of people whose basic human rights have been violated (especially of asylum seekers and refugees) and who experience oppression as minorities.

These productions are developed based on detailed research and interviews with the protagonists themselves and in consultation with organisations, which have an expertise in the issues raised in the plays.

Central aspects of the project are its long term and multiplication effect and its authenticity. As the testimonials of the protagonists will find their way in the theatre plays in a verbatim form, the performances give the interviewees an authentic voice.


Harta senzorială a Bucureștiului / The Sensorial Map of Bucharest

Asociația Română pentru Promovarea Artelor Spectacolului (ARPAS), România / Romania

Concept by Cristina Modreanu

Echipa de creație / Creative team: Paul Dunca, Maria Drăghici, Ileana Sasz, Mara Mărăcinescu, Denis Ștefan, Roxana Crișan, Ioana Gonțea

Invitați speciali / Special guests: Bogdan Mușatescu, Rucsandra Pop

Durata spectacolului / Run time: 120’

www.hartasenzoriala.com

 

Stația de metrou Eroii Revoluției / Eroii Revoluției Subway Station

Vineri, 7 octombrie, ora 19.00 / Friday, October 7th, 7.00 pm

Duminică, 9 octombrie, ora 19.00 / Sunday, October 9th, 7.oo pm

INTRARE LIBERĂ

Participarea la eveniment este pe bază de înscrieri, aici: http://hartasenzoriala.com/tururi/

Harta senzorială a Bucureștiului (HSB) este un tur ghidat performativ care poartă privitorul prin locuri din București cu povești memorabile, relevante pentru trecutul recent al orașului. Folosind actori, invitați speciali legați de casele respective și instalații video și audio, HSB activează straturile vizuale, auditive, olfactive și tactile ale unor case cu un trecut bogat și interesant, care merită cunoscut.

Plecând de la conceptul curatoarei de artele spectacolului Cristina Modreanu, echipa proiectului a lucrat colaborativ pentru fiecare stație a turului ghidat, care e bazat pe documentare extensivă și interviuri cu oamenii care au trăit sau trăiesc acum în casele alese.

Scopul pe termen lung este alcătuirea unei hărți performative a Bucureștiului creată din

poveștile pe care oamenii le au de spus despre viața lor în acest oraș.

HSB face parte din dosarul de candidatură al orașului București la titlul de Capitală Europeană a Culturii 2021.

The Sensorial Map of Bucharest is a performative guided tour through places in Bucharest with special stories, relevant for the recent past of the city. Using live actors and special guests as well as video and audio installations, HSB activates the visual, audio, olfactive and tactile dimensions of a series of chosen houses with a rich and interesting past worth it to be revealed.

Starting from a concept of curator Cristina Modreanu, the team worked collaboratively for each station of the tour, which is based on extensive documentation and interviews with people now living in these house. The long-term aim is to fill in a performative map of Bucharest with the most interesting stories people have to tell about their lives in this city.

The project was included in the bid book of Bucharest for the title of European Capital of Culture 2021.


Privatopia. Despre ideea de Celălalt / Privatopia. About Otherness

SUA / USA

Prezentare de / Presentation by: Handan Ozbilgin

Durata prezentării / Run time: 45’

www.handanozbilgin.com

UNATC (Str. Matei Voievod, nr. 75-77), Sala Ileana Berlogea

Sâmbătă, 7 octombrie, ora 19.00 / Saturday, October 8th, 19.00 pm

Prezentarea are loc în limba engleză

INTRARE LIBERĂ

Privatopia, piesa scrisă de dramaturgul grec Maria Efstathiadi iluminează xenofobia în creștere în societatea modernă. În tradiția teatrului absurd, Efstathiadi face un portret brutal al comunităților închise. Anul trecut, piesa a fost jucată la Centrul de Artele Spectacolului La Guardia din New York, cu o distribuție internațională care includea actori din Grecia, Turcia, America, India, Columbia, Pakistan.

În prezentarea ei, regizoarea Handan Ozbilgin va discuta procesul creativ al transformării piesei în spectacol și aspectele lucrului cu o distribuție multi-națională; cum a abordat tema prezenței „celuilalt” (tema alterității) din diferite perspective culturale și care au fost dificultățile întâlnite.

Prezentarea se va încheia cu o sesiune de întrebări și răspunsuri, pentru a da o șansă participanților să discute această temă.

Privatopia written by Greek playwright Maria Efstathiadi sheds light on the increasing xenophobia rampant in modern societies. In the tradition of absurdism, Efstathiadi paints a brutal portrait of a gated community. Last year the play was performed at LaGuardia Performance Arts Center with an international cast. The cast included Greek, Turkish , American, Bangladeshi, Columbian, Pakistani and African-American actors.

In her video presentation director Handan Ozbilgin will discuss the creative process first with the playwright and the multinational cast; how she approached the subject of „otherness” from different cultural perspectives and what the challenges were.

The presentation will conclude with a Q&A, thus giving voice to individual audience reactions to „otherness.”


Confirmare / Confirmation

China Plate Company, Marea Britanie / United Kingdom

Scris și interpretat de / Written and performed by: Chris Thorpe

Dezvoltat și regizat de / Developed with and directed by: Rachel Chavkin

Comisionat de Northern Stage și Battersea Arts Center / Commissioned by Northern Stage and Battersea Arts Centre

Durata spectacolului / Run time: 85’

www.chinaplatetheatre.com

ARCUB Gabroveni, Sala Mare / ARCUB Gabroveni, Grand Hall

Sâmbătă, 8 octombrie, ora 19.00 / Saturday, October 8th, 19.00 pm

Duminică, 9 octombrie, ora 19.00 / Sunday, October 9th, 19.00 pm

Reprezentație în limba engleză, cu supratitrare în română

”Dacă m-ai pune la perete, probabil că aș admite că sunt liberal. Desigur, să mă pui la perete este exact ceea ce aștept de la cineva ca tine.”

Cel mai bun spectacol Fringe 2014, Confirmare e despre oceanele care ne despart și pe care nu le putem traversa vorbind și despre felul în care alegem să admitem numai dovezile care ne arată că avem dreptate. Creat pe baza unei cercetări a fenomenului ”prejudecății care confirmă” (tendința de a interpreta orice noi dovezi drept confirmare a unei teorii sau

convingeri deja existente), Confirmare încearcă să poarte un dialog onorabil, real și imaginar, cu extremismul politic. (Recomandat celor peste 14 ani.)

Chris Thorpe e fondator al grupului britanic Unlimited Theatre cu care încă lucrează și face turnee. Este și asociat al companiei de teatru și live art Third Angel. A lucrat, printre alții, cu

Forest Fringe, Slung Low, Chris Goode, RashDash, Belarus Free Theatre și cu compania de teatru experimental portugheză mala voadora – a patra producție a lui realizată cu ei a avut premiera în 2015 la Festivalul Almada din Lisabona. Chris cântă și la chitară în proiectul politic al lui Lucy Ellinson, #TORYCORE, și lucrează cu Festivalul National Student Drama.

Chris colaborează constant cu regizoarea Rachel Chavkin, asociată cu compania TEAM din New York. Confirmare este prima lor piesă împreună, care este prezentată în turneu peste tot în lume, iar cei doi au început să lucreze la următoarea producție.

http://www.unitedagents.co.uk/chris-thorpe

If you pinned my against a wall, I’d probably admit to being a liberal. Of course, pinning me against a wall is exactly what I’d expect from someone like you.

Fringe First Winner 2014 – Confirmation is a show about the gulfs we cannot talk across, and about the way we choose to see only the evidence that proves we are right. Working with research into the phenomenon of confirmation bias, Confirmation attempts to have an honourable dialogue, real and imagined, with political extremism. (Age guidance 14+)

Chris Thorpe was a founder member of Unlimited Theatre and still works and tours with the company. He is also an Artistic Associate of live art/theatre company Third Angel. He has worked with, among others, Forest Fringe, Slung Low, Chris Goode, RashDash, Belarus Free Theatre and Portuguese experimental company mala voadora – his fourth piece for the company, Your Best Guess opened at Lisbon’s Almada festival in 2015. He also plays guitar in Lucy Ellinson’s political noise project #TORYCORE and works with the National Student Drama Festival.

He has an ongoing collaboration with director Rachel Chavkin from New York’s TEAM. Their first piece Confirmation, is currently touring internationally and they are starting to develop their next.

http://www.unitedagents.co.uk/chris-thorpe


Două brațe și un zgomot / Two Arms and a Noise

Elena Araoz Company, SUA / USA

Text și regie / Writer and director: Elena Araoz

Interpretă / Performer: Claudia Acosta

Sunet și lumini / Sound& lighting designer: Nathan Leigh

Turneu susținut de / Tour supported by: Drama League, New York

Durata spectacolului / Run time: 60’

www.elenaaraoz.com

ARCUB Gabroveni, Sala Studio / Studio Hall

Sâmbătă, 8 octombrie, ora 21.00 / Saturday, October 8th, 9.00 pm

Duminică, 9 octombrie, ora 21.00 / Sunday, October 9th, 9.00 pm

Reprezentație în limba engleză, cu supratitrare în română

Două brațe și un zgomot vorbește despre o categorie specială de victime ale migrației – femeile lăsate să-și poarte singure de grijă odată ce bărabații au emigrat către țări mai prospere ca să încerce să facă bani. În acest spectacol, singura familie a eroinei este fiul ei și, odată ce el pleacă în America, asemeni altor milioane de femei, ei nu-i mai rămâne decât speranța că el va avea o viață mai bună decât a ei. Două brațe și un zgomot se bazează integral pe interviuri și întâlniri personale pe care Araoz le-a avut pe parcursul numeroaselor ei vizite în Anzii Peruvieni.

Spectacolul se termină cu vocea unei foarte în vârstă femei peruviene, înregistrată de Elena, care spune că, deși și-a pierdut fiul când acesta a emigrat în America, singurul lucru pe care el i-l poate oferi este ca atunci când ea va muri, să plătească pentru un mormânt în stil american – o recunoaștere a statutului în Peru.

Elena Araoz este scriitoare și regizoare și trăiește la New York. A regizat teatru și operă în Statele Unite și în lume. Prestigioasa organizație Drama League i-a oferit recent rezidența ”Beatrice Terry”, pentru a-și finaliza piesa Plastic Drastic, un muzical comic despre mediu, explorând tema poluării oceanelor și inspirat din Odiseea, Balada bătrânului marinar și Hansel și Gretel), pe care l-a regizat la The Rose în februarie 2016. Araoz a regizat piese de Naomi Wallace, Mac Wellman, Octavio Solís, Dipika Guha, Kia Corthron, și Hilary Bettis și a fost asistenta de regie a unor personalități precum Sir Jonathan Miller, Sir Richard Eyre, și Steven Soderbergh.

Two Arms and a Noise looks at a particular set of victims of migration – the impoverished women left to fend for themselves once their men emigrate to more prosperous countries to try to make money. In this play, our heroine’s only family is her son, and, like millions of women left behind, once he leaves for America, she is left with nothing more than her hopes that her offspring will live a better life than she did.

Two Arms and a Noise is based completely on interviews and personal encounters that Araoz had through numerous visits to the Peruvian Andes. The play ends with a voiceover of an ancient Peruvian woman, recorded by Elena, in which the woman describes that even though she lost her son when he emigrated to America for a better life, the one thing he can give her is that he will pay for an American style grave for her – a status symbol in Peru.

Elena Araoz is a writer and director based in New York City. She has directed theatre and opera internationally, Off-Broadway, and across the United States. The Drama League recently named Araoz the inaugural Beatrice Terry Artist-In-Residence where she completed her play Plastic Drastic (an environmentally-aware commedia musical exploring plastic pollution of our oceans and inspired by The Odyssey, Rime of the Ancient Mariner, and Hansel and Gretel) which she also directed for The Rose Theatre in February 2016. She has had the great pleasure to direct the work of such writers as Naomi Wallace, Mac Wellman, Octavio Solís, Dipika Guha, Kia Corthron, and Hilary Bettis, and to Associate Direct for Sir Jonathan Miller, Sir Richard Eyre, and Steven Soderbergh.


MIGRAAAANȚI sau Prea suntem mulți în aceeași barcă / MIGRAAAANTS or A Tad too Many of Us in the Same Boat

de / by Matei Vişniec

ARCUB Gabroveni, Sala Studio / Studio Hall         

Joi, 6 octombrie, ora 21.00 / Thursday, October 6th, 9.00 pm

Spectacol radiofonic live

INTRARE LIBERĂ

Distribuţie / Cast:

Traficantul / The dealer Alexandru Georgescu

ElihuCiprian Chiricheș

Tipul cu geanta diplomat / The guy with the briefcase Mircea Constantinescu

Nevasta / Wife (Maricika)Ada Navrot

Bărbatul / Man (Igor) Dani Popescu

Prezentatoarea 1 (fata 1) / Anchorwoman 1 (girl 1) Claudia Drăgan

Prezentatoarea 2  (fata 2) / Anchorwoman 2(girl 2) Cosmina Olariu

Prezentatoarea 3  (fata 3) / Anchorwoman 3 (girl 3) Alexandra Spătaru

Înaltul responsabil politic / Eminent politician Mircea Rusu

Coach-ul gândirii politice corecte (femeie) / Correct political thinking coach (woman)Liliana Pană

AliRareș Zimbran

Fehed – Cristi Dionise

Groparul / Gravedigger George Grigore

Femeia bătrână / Old woman – Violeta Berbiuc

Traducătoarea / Translator lady – Annemarie Ziegler

Omul care surâde continuu / The man that always smiles Răzvan Vasilescu

AyubFrederik Negreanu

Cântăreaţa / Singer – Crenguța Hariton

Dansatoarea cu voal / Dancer with a veil Delia Nartea

Patroana / Employer woman – Emilia Popescu

Migrantul / Migrant – Andrei Radu

Redactor / Editor: Oana Cristea Grigorescu

Regia de studio / Studio directing: Janina Dicu

Regia tehnică / Technical directing: Vasile Manta

Regia muzicală / Music directing: Stelică Muscalu

Adaptarea radiofonică şi regia artistică / Radio adaptation and artistic direction: Mihai Lungeanu

 

Inspirată din actualitate, cea care constituie materia primă a activităţii de jurnalist a dramaturgului Matei Vişniec, piesa Migraaaanţi cartografiază complexitatea fenomenul imigraţiei cu care se confruntă azi Europa. Scene scurte preiau situaţii- tip, relatate curent de presa internaţională şi prezintă neutru puncte de vedere multiple. Destine individuale, confruntate cu alegeri imposibile, ridică în piesa lui Matei Vişniec chestiunea repetării greşelilor în istorie. Şantajul refugiatului disperat, înălţarea gardurilor de sârmă ghimpată la graniţele UE, traficul ilegal de persoane, discursul politicianist, toate virează spre situaţii tragic-absurde ce conduc la dezumanizare. Poate oare teatrul să contribuie la înţelegea unor astfel de evenimente care pregătesc profilul economic, etnic şi cultural al secolului următor? Personal sunt convins că literatura ne poate oferi răspunsuri mult mai nuanţate decât toate celelalte discipline ale spiritului când vine vorba despre enigma numită om – comentează dramaturgul Matei Vişniec tematica ultimului său volum de teatru, Trilogia balcanică, publicat în limba română la editura Humanitas în 2016.

Din această Trilogie balcanică face parte şi piesa Migraaaanţi sau Prea suntem mulţi în aceeaşi barcă tradusă deja în engleză, italiană şi spaniolă. Piesa va avea premiera în Franta, în 17 noiembrie la Avignon, au Théâtre du Chêne noir, şi în Italia, la Torino, în ianuarie 2017. În România, spectacolul lectură din cadrul Platformei Internaţionale de Teatru Bucureşti#3 prefaţează premiera de teatru radiofonic pe care Teatrul Naţional Radiofonic o va produce la începutul anului 2017. Distribuţia comună şi viziunea regizorală semnată de Mihai Lungeanu – un sensibil regizor al dramaturgiei lui Matei Vişniec – sunt garanţia unei lecturi coerente şi valoroase a acestui text prezentat acum în premieră în România.

Inspired by the present times – often used as raw material by playwright Matei Vișniec in his activity as a journalist – Migraaaaants play (Migraaanți) maps the complexity of the immigration phenomenon that Europe deals with nowadays. Brief scenes currently covered by international media, are taking over everyday life and display multiple neutral points of views. In this play, individual destinies faced with impossible choices bring the subject of history repeating the same mistakes to the front. Desperate refugee’s blackmail, raising barb wired fences along European Union borders, illegal human trafficking, petty politics’ discourses, all lead to tragic-absurd situations that have dehumanizing consequences. Could theater contribute to a better understanding of this type of events that configure the economical, ethnical and cultural profile of the next century? When it comes to this big enigma called the human being, I for one am convinced that literature can offer us answers with a lot more nuances than any other disciplines of the soul could, says playwright Matei Vișniec on the theme of his latest theater book, The Balkan Trilogy, published in Romanian language, at Humanitas Publishing House, in 2016.

The play Migraaaants or A Tad too Many of Us in the Same Boat (Migraaaanți sau Prea suntem mulți în aceeași barcă) is part of The Balkan Trilogy, and has already been translated in English, Italian and Spanish. The play will have its premiere at Théâtre du Chêne Noir, in Avignon, France, on November 17th, and in Torino, Italy in January 2017. In Romania, the public reading within Bucharest International Theater Platform #3 is a foreword to National Radio Theater premiere programmed for the beginning of 2017. With Mihai Lungeanu in charge of the casting and the direction of the play, one of the most attentive directors to have staged Matei Vișniec dramaturgy, the performance offers the guarantee of a notable and coherent first time reading in Romania.

IMPORTANT

Spectacolele încep la ora anunțată și marcată vizibil pe bilet.

Nu este permis accesul publicului după începerea reprezentației.

În cazul întârzierii, biletele își pierd valabilitatea și nu pot fi schimbate pentru o dată ulterioară.

Pentru o bună desfășurare a spectacolelor vă rugăm să închideți telefoanele mobile pe toată durata acestora.

Fotografiatul și filmatul în timpul spectacolelor sunt interzise.