Efectul Picasso la Muzeul de Artă Recentă din 27 septembrie
Din 27 septembrie 2023 și până pe 8 ianuarie 2024, MARe/Muzeul de Artă Recentă din București prezintă 46 de lucrări (picturi, desene, gravuri) semnate Picasso și 57 de lucrări (picturi, sculpturi, ceramică, graffiti) semnate de 32 de artiști români contemporani influențați de opera celei mai importante figuri a artei moderne.
Prezentată de Muzeul de Artă Recentă, și UniCredit Bank, în parteneriat cu Musée National Picasso-Paris, Ministerul Culturii, Ministerul Apărării Naționale, Primăria Capitalei, prin ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București, Ambasada Franței și Institutul Francez București, expoziția „Efectul Picasso” este una dintre cele mai impresionante expoziții din Europa de Est și cu siguranță cea mai importantă din România – care se numără printre cele 8 țări participante în programul Célébration Picasso: 1973-2023.
Printre artiștii români expuși împreună cu Pablo Picasso se numără: Ion Grigorescu, Mircea Cantor, Victor Man, Dumitru Gorzo, Florin Mitroi, Marin Gherasim, Ștefan Bertalan, Alexandru Țipoia, Alexandru Rădvan, Neculai Păduraru, Alma Redlinger, Pisica Pătrată.
„Expoziţia de la MARe/Muzeul de Artă Recentă va da prilejul reliefării influenţei lui Picasso asupra artei româneşti, prin punerea faţă în faţă a lucrărilor lui Picasso de la muzeul nostru şi a celor semnate de artiştii români selectaţi. Ea va da posibilitatea de a vedea parcursul tehnic al operei lui Picasso, graţie lucrărilor aparţinând patrimoniului Muzeului Picasso”, a spus Cécile Debray, președintele Muzeului Picasso din Paris.
Expoziția va fi însoțită de un impresionant catalog bilingv, în care vor fi reproduse (full color) lucrările expuse (peste 100 de ilustrații de mari dimensiuni), analizate în două texte introductive, semnate de istorici de artă români și francezi. Pe durata expoziției, MARe/Muzeul de Artă Recentă va susține o serie de cursuri pentru copii, în cadrul programului său consacrat, MARe de Mic, calibrate la temele, subiectele, tehnicile, imaginile și experiențele provocate de expoziția Efectul Picasso.
De asemenea, în cursul lunii ianuarie, Muzeul de Artă recentă va organiza un simpozion internațional de două zile, dedicat lui Picasso și influenței sale asupra artei (est) europene după cel de-al doilea război mondial. Vor participa istorici de artă din România, Franța, Germania și Cehia.
„Efectul Picasso este o expoziție deschizătoare de drumuri. Nu doar va relua legătura la nivel înalt după cei 55 de ani de la expoziția Picasso din 1968, ci va constitui un model și o resursă pentru viitoarele generații de artiști și pentru publicul acestora, pentru societatea și cultura locală și regională. Efectul Picasso la MARe/Muzeul de Artă Recentă București va fi evenimentul cultural major al deceniului. Concepută împreună cu Muzeul Picasso din Paris, susținută și sponsorizată de instituții și de companii locale, expoziția și activitățile conexe vor marca un nou nivel de angajare socială în dezvoltarea unui public modern și a unei societăți inovatoare, cu un înalt standard al calității vieții și cu competențe și aspirații culturale superioare. Expoziția Efectul Picasso va ocupa MARe în întregime.” – Erwin Kessler, directorul Muzeului de Artă Recentă București și curatorul expoziției.
„De peste 20 de ani, UniCredit Bank susține arta și cultura în România, din convingerea că arta și cultura, alături de educație, sunt pilonii de bază ai unei societăți puternice, educate și sustenabile. Proiectul expozițional Efectul Picasso este și din punctul nostru de vedere evenimentul cultural al deceniului, care plasează România pe harta culturală a Europei, iar susținerea noastră ca partener principal reconfirmă angajamentul pe care ni l-am luat în urmă cu 20 de ani. Suntem mândri să susținem MARe/Muzeul de Artă Recentă în acest demers impresionant de a aduce în România 46 de lucrări semnate Picasso, față în față cu alte 57 de lucrări ale artiștilor români influențați de opera celei mai importante figuri a artei moderne”. – Anca Ungureanu, Director Identitate și Comunicare UniCredit Bank
Parteneri și sponsori:
Parteneri instituționali: Musée National Picasso-Paris, Ministerul Culturii, Ministerul Apărării Naționale, Primăria Municipiului București, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București, Ambasada Franței, Institutul Francez București
Sponsori principali: Lidl România, Mega Mall, Promenada București
Sponsori: Vinci, Regina Maria, Porsche, Aqua Carpatica
Parteneri media: TVR Cultural, HotNews, RFI România, Zile și Nopți, Kiss FM, Magic FM, Rock FM, Revista Biz, Haute Culture by Biz, B365