Expoziție VR Muzeul Abandonului la fostul Leagăn de copii Sf. Ecaterina
Trei premiere șio incursiune expozițională mixtă, ce vă propune o călătorie între real și virtual, între București și Sighet, dar mai ales printre poveștile abandonului în societatea românească întinse pe o perioadă de 125 de ani. EXPOZIȚIA VR Muzeul Abandonului este co-finanțată de Primăria Municipiului București prin ARCUB în cadrul Programului București Afectiv 2022.
Primul proiect muzeal exclusiv digital și participativ din România anunță o nouă întâlnire cu publicul în cadrul Expoziției VR MUZEUL ABANDONULUI. Evenimentul va avea loc în clădirea emblematică a fostului Leagăn Sf. Ecaterina, care devine pentru prima oară spațiu expozițional. Tot pentru prima oară vor fi expuse și documente inedite din perioada 1903 – 1948 din arhiva instituției, care vorbesc elocvent despre evoluția fenomenului abandonului în România. A treia premieră este legată de funcționalitatea de realitate virtuală a Muzeului Abandonului, care este disponibilă acum în cadrul expoziției digitale Sighet.Cămin Spital și va putea fi explorată de vizitatori prin patru stații VR.
Expoziția VR MUZEUL ABANDONULUI va avea loc în perioada 28 – 30 octombrie 2022, la fostul Leagăn de Copii Sf. Ecaterina (zona Arcul de Triumf), acces prin Bulevardul Mărăști în actualul sediu al Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 1.
PROGRAM:
Vineri, 28 octombrie, orele 14.30 – 18.30
Sâmbătă, 29 octombrie, orele 10.30 – 18.30
Duminică, 30 octombrie, orele 10.30 – 18.30
„Bine ai venit într-un spațiu dedicat uneia dintre cele mai tulburătoare povești ale României – povestea copiilor abandonați.” – așa își va întâmpina Muzeul Abandonului vizitatorii între 28 și 30 octombrie. Expoziția VR MUZEUL ABANDONULUI invită publicul la o explorare de documente de arhivă și artefacte digitale care scot la iveală fragila poveste a copilăriilor frânte. Muzeul Abandonului și-a asumat la apariția sa, în urmă cu un an, această responsabilitate de recuperare memorială a istoriei abandonului în România ultimilor 50 de ani, cu focus pe perioada comunistă și efectele decretului 770 asupra societății românești. De aproape un an, echipa multidisciplinară a muzeului, alcătuită din istorici, psihologi, antropologi, oameni de comunicare și jurnaliști – explorează obsesiv întrebările legate de cum am ajuns să abandonăm, ca națiune, sute de mii de copii… dar, mai ales, de ce continuăm să deținem recordul european la abandon, chiar și astăzi.
Documentele inestimabile păstrate de DGASPC Sector 1 în fostul sediu al Leagănului de Copii Sf. Ecaterina au permis echipei Muzeul Abandonului să analizeze chiar mai departe acest fenomen, către zorii începutului de sec. XX. Veți putea vedea 5 obiecte unicat, expuse pentru prima oară publicului, 5 registre ce cuprind frânturi din istoria în date a copiilor care au ajuns la Leagănul de Copii Sfânta Ecaterina între anii 1903 și 1948, dar și fragmente din povestea acestei clădiri simbolice pentru revoluția protecției copilului în România. Aceste documente vor permite, în anii următori, extinderea cercetării și înțelegerea abandonului în evoluția sa socială și culturală de-a lungul diferitelor epoci.
“Am avut onoarea să regăsesc aceste 5 registre aflate în cadrul Direcției. Pentru mine sunt o amintire constantă a importanței istorice a acestei instituții, care a reprezentat o veritabilă revoluționare a felului în care protecția copilului era percepută și aplicată în România, la începutul sec. XX. Între cele două războaie mondiale, Sf. Ecaterina a adăpostit aproape 3000 de copii și a fost un pilon esențial al intervenției sociale în România. Mă bucur că putem expune pentru prima oară aceste documente, mai ales după operațiunea amplă de conservare și decontaminare la care au fost supuse de specialiștii arhiviști ai Muzeului Abandonului”. – Mariana Țâțan, Director general al Direcţiei Generale de Asistenţă Socială și Protecția Copilului Sector 1.
„Expoziția VR MUZEUL ABANDONULUI trasează o linie imaginară între două puncte de cotitură în istoria protecției copilului în România; pe de-o parte punctul nașterii acestui domeniu social, așa cum a fost el proiectat și gândit la începutul secolului XX și reflectat în documentele Leagănului Sf. Ecaterina și, pe de altă parte, punctul de dezintegrare morală al protecției copilului, mutilarea la care s-a ajuns în comunism, prin înființarea căminelor-spital și degradarea până la dezumanizare a felului în care copiii erau tratați în îngrijirea statului. Povestea Sighet-Cămin Spital este emblematică pentru această deraiere morală și va putea fi explorată de vizitatori prin intermediul a 4 stații de realitate virtuală în care este expusă prima expoziție imersivă din România pe tema abandonului.” – Oana Drăgulinescu, fondatoare Muzeul Abandonului.
Expoziția VR MUZEUL ABANDONULUI va avea loc în zona colonadelor din laterala Capelei Sf. Ecaterina, unul dintre spațiile arhitectonice emblematice pentru complexul de clădiri ale cărui planuri sunt semnate de renumitul arhitect I. D. Berindei.
Partener: DGASPC Sector 1.
Parteneri media: Radio România Cultural, Gala Societății Civile, IQads, Scena9, Zile si Nopti, Iqool, Spotmedia.
DESPRE MUZEUL ABANDONULUI:
Muzeul Abandonului. Muzeu-forum digital și participativ este un proiect independent inițiat de Asociația Q-Arts, ce își propune o mapare a culturii abandonului și redarea unei narațiuni istorice a fenomenului abandonului și instituționalizării copiilor în România.
Muzeul Abandonului a fost distins în anul 2022 la Gala Premiilor Administrației Fondului Cultural Național (AFCN) cu Premiul pentru Incluziune Socială și Dialog Intercultural și la Gala Societății Civile cu trei Premii I la secțiunile: Artă și Cultură, Impact Social, Campanii de comunicare pe teme sociale.
Muzeul Abandonului este prima instituție muzeală integral digitală din România și conține o expoziție de tip aplicație virtuală web și un modul VR ce facilitează o experiență exploratorie interactivă, cu un conținut muzeal care utilizează metode mixte de documentare ce variază de la cercetarea de arhivă, interviuri, mărturii, documentare foto-video, fotografie 360 și scanare 3D ce sunt expuse publicului într-un format tridimensional și interactiv ce împrumută limbaje specifice noilor media, jocurilor video și realității virtuale.