Palatul Suțu – Muzeul Municipiului București

Perioada interbelică este cunoscută cu cea mai mare varietate de orientări si căutari stilistice în spatiul arhitectural românesc. Arhitecții au practicat, deseori, arhitecturi diferite. În România anilor 20-30 influența culturii americane (mai ales asupra maselor și mai puțin asupra intelectualității) era la un apogeu, fiind puternic susținută de presa de tip tabloid (Realitatea Ilustrată, România Ilustrată, etc) și cinematograf. O influență a arhitecturii hispanice în acea perioada era greu de acceptat (având în vedere și situația din perioada razboilui civil), rămânînd mai degraba idea acceptării filierei americane în stilul aplicat, lucru greu de digerat din punct de vedere politic imediat după 6 septembrie 1940 și până la momentul revoluției. O reanalizare a momentului cultural și repunerea în drepturi a termenului de «MEDITERRANEAN REVIVAL » cu acceptarea sinceră a surselor de influență, fără bagaj ideologic și politic ar fi de bun  augur.

 

O prima ocazie și primă tentativă în acest sens este reprezentată chiar de către proiectul cultural “Arhitectul George Damian, o recuperare necesară”, daca ținem cont că, cel puțin la nivel vizual, îl putem identifica printre principalii promotori ai acestui stil arhitectural în România, cu realizări extraordinar de interesante.

 

Arhitect cu o consistentă activitate în perioada anilor 1930-1960, conform fișelor personale din fondul dosare personale din arhiva UAR, George Damian a lucrat peste un sfert de secol în cadrul Primăriei București (fiind inclusiv, pentru o perioadă, director al direcției tehnice) dar și în particular. Între lucrările reprezentative amintim: Imobil locuințe colective str. Brezoianu 11 (1932), Imobil locuințe colective str. Dr. Lister 1 (1933), Imobil locuințe colective str. Marin Serghescu (1941), Imobil locuințe colective B-dul Coșbuc colț cu Dimitrov (1942), Imobil locuințe colective str. Spătarului 1 (1945), Imobil locuințe colective str. Dionisie Lupu 74 (1946), Imobil locuințe colective str. Polonă 21 (1946) și multe, multe altele.

 

În urma intrării în posesie la finele anului 2015 a unui cufăr cu aproximativ 380 de planșe originale realizate de Arh. George Damian, de către arhitectul Mădălin Ghigeanu, cu sprijinul financiar al ARCUB, s-a reușit realizarea unei prime etape a unui demers recuperator extraordinar, în cadrul căruia 160 de planșe originale, realizate pe diferite tipuri de hârtie și aflate în diferite stadii de degradare, reprezentând aproximativ 20 de proiecte, au fost recondiționate, digitizate și documentate.

Proiectul “Arhitectul George Damian, o recuperare necesară” aduce astfel, în centrul atenției lucrările și personalitatea lui George Damian, care evidențiează calitatea creativității sale, mai ales în contextul practicării meseriei de arhitect în perioada comunistă.

Vă invităm să fiți alături de noi la vernisajul expoziției gazduită la Palatul Suțu de partenerul nostru în proiect Muzeul Municipiului București, în data de 1 noiembrie 2016, ora 18.00, unde vor putea fi vizionate un număr de 36 de planșe originale. Expoziția va fi deschisă în perioada 1 – 6 noiembrie 2016.

Nu ezitați să ne contactați pentru detalii suplimentare:
arh. Vlad Mitric-Ciupe
+40 723 886 644   |   acsia.damian@gmail.com

Proiect cultural finanțat de ARCUB în cadrul Programului cultural București – Orașul in-vizibil.