„Crimele sunt abolite. Nu mai există decât pasiuni.” Expoziții și intersecții, Paris Viitorului
Proiect creat de Asociația TRANZIT.RO şi co-finanţat de Primăria Capitalei prin ARCUB în cadrul Programului Bucureşti – Oraş deschis 2021
Proiectul „Crimele sunt abolite. Nu mai există decât pasiuni.*” Expoziții și intersecții, Paris Viitorului este un proiect pilot care activează un spațiu nou pe scena culturală din București, Paris Viitorului, pe Str. Mihai Eminescu 182 (colț cu Str. Viitorului), sector 2, București, precum și în cartierul din jurul acestuia.
Proiectul constă într-o serie de șase expoziții, realizate de șase artiști, fiecare cu o durată de o săptămână, prezentând lucrări adaptate la specificul și limitările acestui spațiu. Paris Viitorului este un spațiu vitrină, situat într-o intersecție efervescentă, între Strada Mihai Eminescu și Strada Viitorului, din sectorul 2.
În complementaritatea expozițiilor din proiectul “Crimele sunt abolite. Nu mai există decât pasiuni.” vor avea loc sesiuni de dialog cu studenți ai Universității de Arte București și ai Centrului de Excelență în Studiul Imaginii, precum și o serie de plimbări urbane în cartierul din jurul spațiului, ghidate de specialiști din diverse domenii.
Artiști: Claudiu Cobilanschi (20 – 26 septembrie), Ioana Gheorghiu (27 septembrie – 3 octombrie), Andrei Dinu (4 – 10 octombrie), Ioana Stanca (11 – 17 octombrie), Adelina Ivan (18 – 24 octombrie), Alina Lupu (25 – 31 octombrie).
O experiență accentuată de pandemie a fost aceea de a trece în oraș pe lângă spații neocupate: închise mai recent sau deja de o veșnicie, abandonate, cu rămășițele ultimelor ocupante sau cu perdelele trase. Multe dintre aceste spații de dimensiuni infime, și totuși prea scumpe pentru a fi închiriate. Ceea ce a devenit evident în aceste luni a fost faptul că nimeni nu își dorește să trăiască într-un oraș fantomă, în care clădirile sunt decor de film și parterurile lipsite de activități devin carcase înfricoșătoare pentru fricile de viitor ale tuturor celor afectați de o posibilă criză economică, mai gravă decât cea sanitară și cu efecte pe termen lung.
Arta a știut întotdeauna să se descurce și să se adapteze: la spații enorme, la spații minuscule, la provocările spațiului public sau la confortul instituțiilor muzeale. Paris Viitorului este un spațiu în care încercăm să subliniem această capacitate a artei de a se face vizibilă și semnificativă indiferent de tipul de spațiu pe care îl ocupă. În același timp, acest spațiu de dimensiunile unei debarale reprezintă și un comentariu asupra posibilităților reale ale artiștilor contemporani din București de a ocupa spații centrale pentru expunerea artei lor.
Paris Viitorului este, de asemenea, un spațiu vitrină, situat într-o intersecție efervescentă, între Strada Mihai Eminescu și Strada Viitorului. Pe lângă el trec tramvaie și pietoni, se ciocnesc cu regularitate mașini, se opresc pentru orientare curieri și livratori, tinerii din zonă se adună la cafeneaua cu cafea de origine controlată. Pe colțul de pe diagonală s-a închis un lotto și s-a deschis un aprozar, pe colțul de vis-a-vis s-a pus notificare de evacuare în ușă. Niciuna dintre clădirile care străjuiesc intersecția nu va ajunge în secolul următor, poate nici în deceniul următor. În curtea abandonată a unei foste fabrici de pâine, iarna se strâng gunoaie și vara cresc oțetarii și redau speranța în reziliență. Mai departe pe Strada Viitorului, două sedii de partide fasciste se privesc față în față, un pic mai jos într-o grădină se construiesc roboți. În capătul celălalt se ajunge la piața Gemeni, sufocată de concept-supermarketul dominant, dar încă lăsând loc câtorva legume proaspete de la țară, nu de pe vapor. Noaptea se aud manele, canzonette și sunete de pian. Ziua claxoane, zguduit de șine, înjurături.
Strada Viitorului e, așa cum îi spune numele, plină de necunoscute, de contraste, de coexistența unor timpuri diferite, de zile mai bune și mai rele. E o stradă tipic bucureșteană, care ar putea fi în același timp la Istanbul, la Buenos Aires sau la Paris.
*Atât titlul proiectului cât și numele spațiului sunt inspirate din cartea „Un autre monde”, a autorului și ilustratorului francez al secolului 19, J.J. Grandville.
Despre Asociația TRANZIT.RO
tranzit este o rețea unică de asociații civice independente din domeniul artelor contemporane, activând în Austria, Cehia, Ungaria, Slovacia și România, precum și transnațional, în mai multe contexte. tranzit.ro are caracterul specific de a fi la rândul său o rețea. Înființată în 2012 la Iași, Asociația TRANZIT.RO este activă în patru orașe din România (București, Cluj, Iași, Sibiu), având numeroase colaborări naționale și internaționale. Spațiul tranzit.ro/București a fost deschis publicului din noiembrie 2012 până în decembrie 2019. Aici au avut loc expoziții, conferințe, ateliere, proiecții, spectacole de teatru, concerte, deschise interdisciplinarității, analizei critice, experimentului artistic, schimburilor inter-generaționale, comunicării informale, relațiilor sociale și comunitare dezvoltate organic și pe termen lung.
După plecarea din spațiul respectiv, echipa tranzit.ro/ București a continuat să lucreze cu proiecte de cercetare, unele concretizate în expoziții majore și dezvoltate în relație cu alte spații și instituții din București. Astfel, De la aproape către departe, expoziția curatoriată de Iuliana Dumitru în 2020 la Muzeul Național al Țăranului Român și Fotbal. Realismul jocului, curatoriată de echipa Corner în 2021 la Sala „Lucian Grigorescu” din cadrul Complexului sportiv Floreasca sunt două proiecte de cercetare, incluzând artă modernă și contemporană, materiale de arhivă, obiecte, care arată un tip de gândire a artei în context social și istoric.
tranzit.ro/București a produs de-a lungul timpului o multitudine de proiecte, cu accent pe un tip de lucru site-specific, pe atenția la timpul și geografiile specifice în care operează, pe cercetare ca un mod de a capta energii multi-disciplinare și nuanțe și pe dezvoltarea unor relații de durată cu artiștii. Aceste relații nu se opresc doar la nivelul colaborării de genul instituție-artist, sau curator-artist, ci merg mult mai departe în dezvoltarea unor dialoguri și deschiderea unor posibilități de a gândi formatele de expunere sau pe cele discursive în afara convențiilor și a agendelor zilei.
Detalii: http://ro.tranzit.org/en/calendar/bucuresti
Sursă foto: tranzit. ro/ București