Conferința: Când expozițiile devin formă

Notițe despre expunerea artei contemporane românești în perioada recentă. Cea de-a cincea conferință #CePunemÎnRamă? de la ARCUB

 

Seria de conferințe #CePunemÎnRamă? continuă cu o nouă temă: Când expozițiile devin formă. Notițe despre expunerea artei contemporane românești în perioada recentă. Evenimentul se va desfășura marți, 27 iunie, de la ora 19:00, la Sala Cafenea la ARCUB (Str. Lipscani 84-90). Conferința face parte din Programul Expozițional ARCUB 2017.

 

Expozițiile de artă contemporană în România și-au schimbat „chipul” în ultimii ani față de alte perioade în care contextul de producere a artei era diferit, iar instituțiile de artă erau altele, sau nu erau. Știm că istoria curatorierii și a display-ului de expoziție depinde de dinamica instituțiilor mediului artistic. Relația dintre instituția artei contemporane globale actuale, expoziție și contextul cu „actorii” lui (școală de artă, artist, curator, galerie, muzeu, piață, bienală, critică de artă, politică culturală) stă sub incidența unor regimuri de spațiu și timp.

 

În altă ordine de idei, conferința #CePunemÎnRamă? Când expozițiile devin formă -abordează tema re-enactment-ului în expoziția de artă contemporană: se reînscenează istoria, se reconstituie expoziții din trecut, se cercetează cu asiduitate arhive, se regresează cu o presupusă candoare la o copilărie culturală care privește solemn către mame și tați eroici, proaspăt redescoperiți și relansați, acum, târziu, în lumea largă.

 

Adriana Oprea este curator, critic şi istoric de artă. Şi-a încheiat studiile de istoria şi teoria artei cu o teză despre Wassily Kandinsky şi începuturile artei abstracte (2004), urmând ulterior un master despre feminism şi feminitate în arta Marilenei Preda-Sânc şi a Getei Brătescu (2009). A fost apoi timp de un an PR manager şi administrator al galeriei de artă Recycle Nest din Bucureşti. Din 2010, urmează un doctorat despre discursul criticii de artă din România comunistă (cu precădere în perioada anilor ’60-’80). Ca editor asociat, a colaborat între 2011 şi 2014 cu revista Arta, la publicarea căreia a contribuit constant cu articole şi cronici de artă. În acelaşi timp (2012 – 2014) a scris periodic cronici şi eseuri pentru Revista 22.

 

Despre Seria de conferințe #CePunemÎnRamă?

 

Trăim într-o lume cu o atât de rapidă și profundă transformare, încât am devenit, cu toții, cu sau fără voia noastă, mai mult sau mai puțin participativi, creativi, „designeri” ai unei lumi viitoare. Suntem toti, împreună, de la persoane individuale la organizații, firme, corporații, instituții, comunități sau autorități, useri și creatori de conținut, desenatori ai realității.

 

Într-o perioadă de democratizare a creativității, inclusiv în medii antreprenoriale, civile ori corporative, sub umbrela inovației, a start-up-ului sau a programelor de dezvoltare personală de tip dimineți creative, scrieri creative sau business și creativitate, nuanțele de fond ale conceptelor de creativitate și creație de artă ar putea fi confundate. Programul de conferințe lunare #CePunemÎnRamă? funcționează ca un mediu de analiză și schimb de idei al cărui scop este conștientizarea diferitelor fațete, pragmatice și estetice, ale comportamentelor creative contemporane. #CePunemÎnRamă? se adresează atât celor activi în instituțiile culturale, în industria creativă și în scena de artă, de la artiști independenți la colecționari, cât și tuturor celor care doresc să conștientizeze rolul creativității în societate.

 

Cu un caracter interdisciplinar, #CePunemÎnRamă? va aborda probleme de antropologie culturală, de discernământ estetic și de responsabilitate, prezentând exemple integrate din artă, design, arhitectură, cercetare, care pot conduce audiența la o privire lucidă în sensul creației.