ATELIERE DE RITMICĂ DALCROZE aplicată în pedagogia terapeutică și specializată

ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București vă invită să vă dezvoltați abilitățile profesionale la atelierele de ritmică specializată, desfășurate pe 28 și 29 ianuarie, în cadrul proiectului CULTURĂ PRIN MUZICĂ – CULTURE THROUGH MUSIC.

Vă invităm să descoperiți Ritmica Dalcroze specializată în cadrul a 2 ateliere concepute și susținute de Myriam Curchod, profesoară de ritmică și muzică la Institutul Jaques-Dalcroze Geneva. Ritmica Dalcroze este aplicată în Elveția și nu numai, cu mult succes și cu rezultate cuantificabile în terapiile cu persoane cu dizabilități de tip intelectual.

Cursurile de ritmică Jaques-Dalcroze dedicate persoanelor cu dizabilități propun exerciții fizice de intensitate moderată. Activitățile propuse sunt intim relaționate cu muzica și ritmul producând nenumărate reacții pozitive. Aceste activități suscită plăcere și emoții, favorizează reactivarea memoriei motrice diminuate și ameliorează starea generală. Permit în egală măsură gestionarea optimizată a stresului și un angajament social crescut.

În cursul unei lecții, participanții sunt implicați prin melodiile propuse de profesor, simt nevoia naturală de  a se mișca și prin aceasta au o facilitate mult mai mare de a executa mișcările sugerate, făcând în mod constant apel la concentare.

 

În luna ianuarie, vor avea loc 2 ateliere de ritmica specializată Dalcroze conform programului următor:

  1. Atelier de ritmică specializată, dedicat profesioniștilor implicați în lucrul cu persoanele cu dizabilități de tip intelectual (spectru autist, sindrom Down etc.) – 5 ore

Data: 28 ianuarie

Interval orar: 13:30-18:30

Locație: ARCUB Gabroveni (Str. Lipscani nr. 84 90)

Desfășurător:

1h30 – Atelier practic în care sunt prezentate principalele abordări ale ritmicii Dalcroze în învățământul terapeutic pentru persoanele cu dificultăți de tip intelectual (spectru autist, sindrom Down etc.);

1h30 – Atelier practic în care se explorează materialele utilizate în această abordare prin diverse exerciții practice;

1h15 – Atelier practic în care se punctează principalele constrângeri în lucrul cu persoanele cu dizabilități, se prezintă soluții prin exerciții practice și extrase video și un scurt istoric despre cum s-a ajuns la aplicarea ritmicii Dalcroze în lucrul cu persoanele cu deficiențe de diferite tipuri;

30 de minute discuții libere, Q&A.

 

  1. Atelier de ritmică și integrare, dedicat cadrelor didactice implicate în lucrul cu copii și tineri cu dificultăți de învățare, integrare socială etc. – 5 ore

Data: 29 ianuarie

Interval orar: 13:30 -18:30

Locație: ARCUB Gabroveni (Str. Lipscani nr. 84 90)

Desfășurător:

1h30 – Atelier practic în care sunt prezentate principalele abordări ale metodei Jaques-Dalcroze in pedagogia terapeutică pentru copiii și tinerii cu dificultăți de învățare, integrare socială etc.;

1h30 – Atelier practic în care se explorează materialele utilizate în această abordare, prin diverse exerciții practice;

1h15 – Atelier practic în care se lucrează pe diferite situații specifice;

30 de minute discuții libere, Q&A.

 

Înscrieri

Participarea este gratuită, iar înscrierile se fac până la data de 15 ianuarie 2016, printr-un email la adresa protocol@arcub.ro. Pentru ca înscrierea să fie validă, vă rugăm să includeți următoarele informații: nume, prenume, număr de telefon, adresă e-mail, funcția (terapeut / asistent social/ profesor de muzică/ învățător/ educator /muzician/ student). Numărul de locuri este limitat, iar înscrierea se va face în ordinea în care se primesc e-mail-urile. Numărul de locuri este limitat, iar înscrierea se va face în ordinea în care se primesc e-mail-urile. Pentru atelierul din 28 ianuarie prioritari vor fi cei care lucrează în mod direct cu persoane cu dizabilități de tip intelectual (spectru autist, sindrom Down etc.), iar pentru atelierul din 29 ianuarie prioritare vor fi cadrele didactice din școlile speciale.

La fiecare atelier se pot înscrie maximum 25 participanți. Cei care sunt interesați de ateliere și nu au reușit să se înscrie, pot asista ca spectatori în sală, în limita locurilor disponibile (Sala Mare – 120 locuri).

 

Myriam Curchod este profesoară de ritmică și muzică la Institutul Jaques-Dalcroze Geneva, având o experiență profesională de peste 20 de ani.  Pe lângă diplomele de învățător și cea de profesor de ritmică și muzică, în 2003, își completează formarea profesională cu diploma de profesor de ritmică aplicată în pedagogia terapeutică și specializată.

Începând cu același an (2003), susține în mod constant cursuri de ritmică aplicată în scop terapeutic pentru persoanele cu dizabilități de tip intelectual (spectru autist, sindrom Down etc). Munca ei este punctată de conferințe și ateliere demonstrative în domeniul ritmicii și a ritmicii folosite în scop terapeutic.

În 2006 și 2007 susține o serie de ateliere de ritmică pentru educatori și învățători la Universitatea din Lausanne, Elveția. Începând cu 2007 până în 2010, predă ritmica după metoda Jaques-Dalcroze, în cadrul Haute école des arts de Berne (HEAB), Biel, Elveția. În 2009 participă cu un atelier demonstrativ la Congresul internațional al ritmicii de la Viena.  În septembrie 2013, concepe și susține cursuri pentru studenții și profesorii din Academia de muzică și teatru din Riga, iar în octombrie 2015 este responsabilă cu formarea continuă în domeniul ritmicii și a integrării pesoanelor cu dizabilități, în cadrul Institutului Jaques-Dalcroze, Geneva, Elveția.

În  lunile septembrie 2015 și noiembrie 2015 susține o serie de ateliere de ritmică pentru profesorii dintr-o instituție care se ocupă cu copii în situație de handicap, la Fribourg, Elveția. Myriam Curchod participă în cadrul proiectului ca membru al Asociației Dalcroze România, care își propune introducerea ritmicii ca practică muzicală în România.

 

Realizat în parteneriat cu instituții de prestigiu din Islanda, Ungaria și România, CULTURĂ PRIN MUZICĂ – CULTURE THROUGH MUSIC este un proiect complex care își propune să revoluționeze pedagogia muzicală din România prin prezentarea metodelor Kodály, Dalcroze și Orff. Implementate de câteva decenii în Europa, cele trei metode de educație muzicală îmbină rigorile științifice cu spontaneitatea și creativitatea. În plus, ele stimulează procesul cognitiv și afectiv, dovedindu-și aplicabilitatea în domenii precum medicina și psihoterapia. Desfășurat până în iunie 2016, proiectul înglobează o serie de conferințe și ateliere dedicate studenților de la Universitatea Națională de Muzică București, profesorilor de muzică, muzicienilor, educatorilor, învățătorilor, dar și publicului larg care dorește să descopere noi metode de educație muzicală.

 

Mai multe informații despre proiectul CULTURĂ PRIN MUZICĂ pe pagina de facebook: www.facebook.com/culturethroughmusic/

 

Proiectul CULTURĂ PRIN MUZICĂ este finanțat printr-un grant acordat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia. Grantul este acordat în cadrul Fondului Bilateral Național gestionat de Ministerul Fondurilor Europene, iar cofinanțarea este asigurată de ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București.